Hoppa till innehåll
Recharge

Anders Parment: Allt är inte Musks fel, eller?

”Men nu rasar Teslas försäljning, överallt. Och ännu värre är det om man kollar marknadsandelarna. Fler elbilar men allt färre teslor.”

Anders Parment
Anders Parment krönika
Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning. Ur auto motor & sport nummer 4/2024

Få personer har betytt så mycket för världen som Elon Musk. Model S var verkligen en revolution 2012. Dittills var elbilar fula, töntiga och hade kort räckvidd. Här kom en snygg och snabb med 460 km räckvidd, placeringen av de tunga batterierna gav låg tyngdpunkt, grym väghållning och mycket utrymme, till och med ett extrabaksäte fick plats i den sirliga sedanen. Snart följde Model X, Model 3 och Model Y, modeller som satte fart på elektrifieringen och skakade om branschen. Det vi ser idag hade knappast hänt utan Tesla, det gäller bilen, laddinfrastrukturen och affärsmodellen.

Men nu rasar Teslas försäljning, överallt. Och ännu värre är det om man kollar marknadsandelarna. Fler elbilar men allt färre teslor.

Det har gått snabbt utför för det tidigare så hyllade geniet, sydafrikanen med dubbelexamen från toppuniversitet, som lärde sig programmera som tioåring, sålde ett datorspel för 500 dollar två år senare och försökte sälja Tesla till Google 2013. Som startat en skola med experiment som pedagogisk idé och testat allt från att leva på en dollar om dan till att skjuta upp raketer i rymden.

En linslus som inte räds något och ofta hamnar i stridens hetta. Med X, och Starlink. Det kom som en skänk från ovan för Ukraina. Invasionen gjorde snabbt att städer, människoliv och telefonledningar förstördes, men Internet fungerade. Senare backade Musk delvis från stödet, han ville inte att kriget skulle eskalera. Musk ville ha hjälp med finansieringen och hotade med att stänga av tjänsten, genast blev han utpekad som rysslandsvän. Men än idag använder Ukraina Starlink.

Nu är han starkt ifrågasatt, tajmingen är dålig med trög bilmarknad och en Trump som vill styra upp världsordningen. I många fall med negativa konsekvenser för Musks företag. 

Och hur var det med fascisthälsningen? Elon Musk har närmat sig högernationalistiska och konspiratoriska idéer som Great Replacement Theory. Han hyllar tyska AfD – men när partiledaren Alice Weidel höll en digital presskonferens med Musk hade han inte ens kameran på, hans närvaro var högst sporadisk. Weidel uppklädd och väl förberedd, Musk bidrog med några förströdda kommentarer och skratt, kanske satt han på toan eller spelade tevespel. Ingen vet utom möjligen Musk själv.

Han har delat och stött inlägg som sprider antisemitism och konspirationsteorier och låtit fler av den typen komma till tals på X där bannlysta konton som spridit hatpropaganda öppnats upp. Samtidigt har Musk skapat företag med mångkulturella företagskulturer och han har själv knappast uttryckt rasistiska åsikter. Han har donerat en hel del pengar till välgörenhet, besökt Auschwitz och fördömt antisemitism, han framhåller ofta att kompetens går före bakgrund, det syns också i hans företagskulturer.

”Musk har gjort många bra saker för världen, men också retat upp den.”

Musk har gjort många bra saker för världen, men också retat upp den. I stort, som de politiska utspelen, och i smått, som strejken i Sverige eller bråken med Disney. Man kan förstå båda sidor då de befinner sig på varsin ände på woke-skalan, men kommersiellt är det sällan smart att bråka. Musk har retat upp halva den amerikanska befolkningen, flertalet demokrater samt de vars jobb försvunnit genom Musks effektiviseringsminsterium. Att se över statsapparaten kan vara bra men kanske Musk går lite väl fort fram? Han borde lägga lite mer tid och kraft på modellportföljen.

Den är åldrad. S kom 2012, X 2015, 3 2017, Y 2019. Det är 2025 nu, de en gång innovativa modellerna är nu gamla, räckvidd och laddinfrastruktur stack en gång ut ordentligt men har inte ersatts av andra konkurrensfördelar. Fler märken och modeller konkurrerar, desperata tyskar och kineser dumpar priserna genom leasing där kunden inte ens tar restvärdesrisken.

Teslas räntekampanjer räcker inte, men vem vet hur andrahandsvärdet blir? Teslas ständiga prisjusteringar har fått till följd att hyrbils- och leasingbolag bannar märket. Hertz beställde 150 000 teslor, som sen dumpades för under 20 000 dollar stycket, det hade stor påverkan på resultatet.

Återkommande utspel om självkörande bilar undergräver förtroendet. By the end of the year, har det hetat sen 2017. Teslorna har sålts med dyra tillval för självkörande, men kunderna har inte kunnat använda det. Det uppskjutna robotaxieventet i höstas var verkligen en besvikelse. Med noggranna förberedelser körde bilarna i en simulerad och hårt kontrollerad miljö, inomhus i en studio. Musk har kommit undan förvånansvärt lindrigt med löften om nya modeller och självkörande, nu närmast i Texas juni 2025. I believe it when I see it.

När man summerar är det ändå Musks fel, nästan alltihop. Åldrad modellportfölj, osäkert andrahandsvärde, uppretade kundgrupper i stort och smått, lovat runt men hållit tunt. Men kanske inte de geopolitiska spänningar som gör teslor svårsålda i bland annat Kina och tullar som underminerar frihandeln? Men jo, nu sitter han sida vid sida med en av dem som eldar på spänningarna mest, Musk verkar spendera mer tid på Mar-a-Lago än med sina 13 barn.

Världen har kanske aldrig skådat en person med en så bred repertoar, ingenting kan stoppa honom. Han har utan tvekan sig själv att skylla, men vi får inte glömma alla fantastiska innovationer. Utan Musk hade elektrifieringen inte kommit lika långt. Låt oss hoppas att han snart kommer igen och gör något riktigt bra.

auto motor & sports krönikör Dr. Anders Parment är författare och föreläsare. Han forskar om mobilitet, köpbeteende, nya generationer och nyckeltalsmätning vid Stockholm Business School och är rådgivare åt många företag i bland annat bilbranschen.

Email: red@automotorsport.se
Credits
Foto: Andrew Harnik/Getty Images (montage)

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.