Världens första och mest hållbara racerbana – Gotland Ring – har nu ingått ett samarbete med tyska P1 Fuels för utveckling av e-bränslen.
Samarbetet bygger på projekt initierade av World Ecological Forum och Gotland Ring och blir nästa steg i arbetet mot smart infrastruktur och e-mobility.
– Medan batteridriven framdrivning och energilagring är avgörande, är e-bränslen ett viktigt komplement för både framdrivning och energilagring, förklarar Alec Arho-Havrén, grundaren till Gotland Ring och World Ecological Forum, enligt ett pressmeddelande.
– Tekniken för förbränningsmotorer kan göras hållbar med e-bränslen, vilket också kommer att vara nödvändigt för fartyg och flygplan i framtiden för att mildra klimatförändringarna.
Det Berlinbaserade företaget P1 Fuels är verksamma inom fossilfria bränslen och samarbetar redan i dag med varumärken som Gumball 3000, samt tillverkare såsom Toyota, Ford och Nissan.
Förutom detta har P1 Fuels även varit leverantör av e-bränslen i flera F1-event, bland annat när Sebastian Vettel körde Nigel Mansells VM-vinnande F1-bil från 1992, Williams FW14B.
— Gotland Ring är entusiastiska över detta samarbete som kommer att göra det till den första racerbanan som tillhandahåller produktion och distribution av P1 Fuels unika hållbara bränsle, säger Martin Popilka, vd för P1 Fuels.
– Detta kommer att komplettera det redan befintliga ultrasnabba laddinfrastrukturen [400 kW] på Gotland Ring. Industrin och entusiaster kan hitta en hållbar framdrivning för alla fordon som kör på den 7,3 km långa pittoreska motorbanan, byggd i ett före detta kalkstensbrott.
Det som väntar nu är en studie för att fastställa en tidslinje för projektet. P1 Fuels och Gotland Ring välkomnar potentiella investerare och partners för projektet.
Läs även:
Premiärseger i Rally-SM – med syntetiskt bränsle
E-bränsle fem gånger smutsigare än eldrift
Larmet: Två tredjedelar av bensinen i Sverige har okänt ursprung