Tesla Model 3 får snart en ny utmanare på den kinesiska marknaden. Det är den inhemska elbilstillverkaren Build Your Dreams (BYD) som är på väg att släppa en egen elsedan, avslöjar dokument som offentliggjorts av Kinas myndighet för industri- och informationsteknik, MIIT.
BYD Seal är enligt myndighetens handlingar marginellt större på alla ledder än Teslas storsäljare. Den kinesiska ”sälen” mäter nämligen 4 800 x 1 875 x 1460 mm (LxBxH) jämfört med Model 3:s 4 694 x 1 850 x 1 443 mm. Den är också något tyngre, 1 885–2 150 kilo beroende på version.

Seal bygger på samma BYD e-platform 3.0 som tillverkarens kompakta elbil Dolphin och crossoversuven BYD Yuan Plus.
Även om det inte bekräftas av MIIT:s dokument rapporterar flera kinesiska medier om att BYD Seal likt sina syskon kommer vara utrustad med tillverkarens egna ”Blade” litiumjärnfosfat-batterier (LFP) som ska vara mer utrymmeseffektiva, billigare, stabilare (och därmed säkrare) än dagens litiumjonbatterier.
LFP-batteriernas något sämre energitäthet lär dock betyda att räckvidden inte blir klassledande, men än har inga sådana siffror avslöjats.
Tre versioner

Instegsversionen är bakhjulsdriven, med en permanentmagnetsynkronmotor som levererar en toppeffekt på 150 kW (201 hk) eller nominellt 70 kW (94 hästkrafter), enligt MIIT:s handlingar.
Mellanvarianten är även den bakhjulsdriven, emn med en högre toppeffekt på 230 kW (308 hästkrafter). I gengäld väger den 130 kilo extra, totalt 2 015 kg.
Den fyrhjulsdrivna toppmodellen adderar en asynkronmotor på 160 kW (214 hk) på framaxeln till instegsmodellens 150-kilowattare bak. Systemeffekten borde därmed bli uppåt 310 kW (415 hk).

Det lär vara denna version som enligt uppgift i kinesiska medier ska klara sprinten 0–100 km/h på 3,8 sekunder. Av MIIT:s foton att döma kommer den också ha ett märke som säger ”3.8S” på bakluckan för att markera detta.
BYD finns redan i vårt grannland Norge med lyxsuven Tang, som vi har provkört tidigare där. I Sverige säljer man än så länge bara sina helektriska bussar. Eftersom BYD Seal inte haft officiell Kinapremiär ännu vet vi heller inte om den kan tänkas komma hit också
Priset väntas i vilket fall hamna på omkring 220 000–280 000 kinesiska yuan efter subventioner i hemlandet, motsvarande 330 000–420 000 kronor. Den kan alltså bli billigare än Tesla Model 3 som börjar på motsvarande 395 000 kronor i Kina.