
Nu har vi kommit in i den period då det ska utses ”Årets Bil” lite varstans i världen. Den som vill använda sökmotorn för att förbättra sin allmänbildning på området kan använda det engelska ”COTY” (”Car-Of-The-Year”) för att hitta mer information.
Årets bil i Nordamerika heter inget mindre än ”2012 North American Car and Truck of the Year” och av denna långa titel kan vi gissa oss till att det är två fordon som utses – en personbil och en ”truck”. Ni som bekantat er med begreppen i USA vet att jänkarna delar upp marknaden i personbilar och trucks, där den sistnämnda gruppen omfattar de storsäljande pickuperna och suvmodeller. De minnesgoda kommer kanske ihåg att fjolårsvinnarna blev Chevrolet Volt och Ford Explorer.
Ett 30-tal nya bilmodeller slogs om titlarna och bland personbilarna var det fyra finalister som vaskats fram: Ford Focus, Hyundai Elantra och Volkswagen Passat. På trucksidan var det tre finalister: BMW X3, Honda CR-V and Range Rover Evoque.

Ett 50-tal motorjournalister från USA och Kanada har diskuterat sig fram till de vinnarna och de är – trumvirvel – Hyundai Elantra och Range Rover Evoque!
Bland personbilarna var det relativt jämnt med 174 poäng för Elantra, 161 till Passat och 155 till Focus. Range Rover Evoque vann däremot överlägset med 254 poäng mot 142 för CR-V och 94 poäng till X3.
Det innebär att Hyundai nu kan stoltsera med två ”North American Car of the Year” titlar, 2009 var det Genesis som vann. Hyundai Elantra är 4,5 meter lång, säljs främst i Nordamerika och i Sydkorea (som ”Avante”) men har börjat lanseras i några länder i Europa som Polen, Kroatien, Bosnien och Serbien.
Land Rover och varumärket Range Rover har faktiskt aldrig vunnit titeln ”North American Truck of the Year” förut, även om man haft finalister två gånger innan. Till viss del kan det förklaras med att ”North American Car and Truck of the Year” bara arrangerats i 19 år, till skillnad mot den europeiska tävlingen ”Car of the Year” som pågått ända sedan 1964.