Hoppa till innehåll

Svenske Lindblad får chansen i F1 – kör på Silverstone

Efter att ha fått dispens bekräftar nu Helmut Marko att den svensk-brittiske föraren ska köra för Racing Bulls i samband med Storbritanniens GP.

Red Bulls motorsportrådgivare Helmut Marko har bekräftat att 17-årige juniorföraren Arvid Lindblad gör sin officiella Formel 1-debut i början av juli.

Lindblad kommer att köra fredagens första träningspass för Racing Bulls under Storbritanniens Grand Prix på Silverstone.

Nyheten markerar ett stort steg för det svensk-brittiska stjärnskottet, som har klättrat snabbt i juniorleden och nu får chansen att visa upp sin talang på den största motorsportscenen.

Har säkrat superlicens

Lindblad är en av de mest lovande förarna i Red Bulls juniorprogram och tävlar just nu i Formel 2 med Campos Racing.

Efter att nyligen ha säkrat sin FIA-superlicens är han nu formellt kvalificerad att delta i Formel 1-träningar.

Inför debuten genomförde han ett heldagstest i Racing Bulls 2023-bil, AT04, på Imola i måndags – tillsammans med Red Bulls reservförare och kollega Ayumu Iwasa.

På Silverstone är det Lindblad som tar plats i en av bilarna för Racing Bulls under det första fria träningspasset.

Del av Red Bulls reservplan

Helmut Marko lyfter fram Lindblads mentala styrka och förberedelser, men också det strategiska värdet i att stärka Red Bulls reservföraruppställning – särskilt med tanke på att Max Verstappen för närvarande är ett straffpoäng från ett tävlingsförbud.

– Han körde en halvdag i bilen i Italien i måndags för att förbereda sig, och han kommer att köra träningen på Silverstone, säger Marko till Kleine Zeitung.

– Det som utmärker honom är hans mentala styrka och självförtroende.

Arvid Lindblad kör sin Red Bull-profilerade Campos Racing-bil i Formel 2, säsongen 2025.
Arvid Lindblad blev den yngste någonsin att vinna ett F2-lopp, i sprintloppet i Saudiarabien tidigare i år. Foto: James Sutton / Getty Images

Brist på tillgängliga reserver

Marko berättar vidare att det inte alltid är enkelt att ha tillgång till reservförare som är redo – inte minst eftersom Ayumu Iwasa är upptagen med Super Formula i Japan.

– Vi måste vara förberedda om något faktiskt händer med Verstappens poäng. Just nu har vi två reserver: Lindblad och Iwasa, men Iwasas F1-uppdrag krockar ibland med hans åtaganden i Japan.

I vissa fall har Red Bull till och med behövt låna förare från andra team.

– Vid ett tillfälle hade en reservförare avtal med tre olika stall. Det är inte lätt att hitta någon som både är tillgänglig och i form. Därför är det Lindblad som får chansen nu.

Fyller debutkvoten

Lindblads medverkan uppfyller också kravet på att varje team måste låta minst en debutant köra under två träningar per säsong.

Men för Red Bull är det här mer än bara för att uppfylla regelkraven – det är ett test av Lindblads framtida potential.

Han ses redan som en möjlig kandidat för en heltidssits hos Racing Bulls 2026.

Med två segrar och en tredjeplats totalt i årets F2-säsong har han jämförts med tidigare Red Bull-profiler som Max Verstappen och Sebastian Vettel.

Den svensk-brittiske tonåringen, född i Virginia Water i Surrey med svensk pappa och indisk mamma, står nu inför sitt livs största möjlighet – och det på hemmaplan. Silverstone kan bli starten på något riktigt stort.

Sveriges främsta Formel 1-reporter – på plats i depån varje säsong sedan 2019. Redaktör och F1-expert på auto motor & sport med erfarenhet från bland annat Vasabladet, Hufvudstadsbladet, Svenska YLE, Viaplay, Nyhetsmorgon, Starbay, Official F1 Race Programme, FormelDirekt och Sportime Magazin. Bevakar F1, analyserar bilindustrin och provkör bilar – från elbilar till sportbilar. Hejar på Bajen.

Email: christoffer.linden@automotorsport.se
Credits
Foto: Malcolm Griffiths / Getty Images

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.