Förarkarusellen inom Red Bull har varit en het snackis under hela årets Formel 1-säsong. Först fick Liam Lawson ersätta Sergio Perez – men bara i två lopp. Sedan kallades Yuki Tsunoda upp till huvudstallet, efter lång och trogen tjänst hos systerteamet Racing Bulls.
Men inte heller Tsunoda har lyckats matcha Max Verstappens nivå. Enligt uppgifter inifrån teamet blir detta japanens sista säsong i Red Bull-overallen.
Mycket tyder på att hans plats varit starkt kopplad till Hondas stöd, som nu försvinner när Red Bull byter motorpartner till Ford inför 2026. Visst har Tsunoda varit Red Bull-backad sedan sina juniorår, men utan Hondas inflytande krävs det sannolikt mer än lojalitet för att få stanna kvar.
Verstappen på väg bort?

Foto: Mark Thompson / Getty Images
Samtidigt pågår en ännu större rörelse bakom kulisserna. Max Verstappen överväger att lämna Red Bull trots kontrakt till 2028. Anledningen sägs vara att Red Bulls egenutvecklade motor inte håller samma nivå som konkurrenternas, framför allt Mercedes. Deras kundteam – McLaren, Aston Martin och Williams – har dessutom gjort stora framsteg.
Enligt flera källor finns en prestationsklausul i Verstappens kontrakt: Om han inte ligger topp tre i VM-tabellen vid sommaruppehållet (efter Ungerns GP) får han bryta avtalet. För närvarande är han precis på gränsen, vilket gör läget osäkert. Troligen finns även andra klausuler att luta sig mot om han vill lämna. Samtidigt saknar Red Bull en självklar ersättare, vilket gör att man kommer att göra allt för att behålla honom.
Hadjar och Lindblad närmar sig

Enligt uppgifter till auto motor & sport är planen att Isack Hadjar blir nästa års teamkamrat till Max Verstappen – om holländaren stannar och fransmannen fortsätter leverera. Hadjar har imponerat hittills, trots en pinsam krasch på formationsvarvet i Australien. Han ligger för närvarande elva poäng före Tsunoda och sjutton före Lawson i tabellen.
Det öppnar samtidigt för att en ny förare kan ta klivet upp till Formel 1. Svensk-brittiske Arvid Lindblad pekas då ut som kandidat till Hadjars plats i Racing Bulls till säsongen 2026.
Lindblad betraktas som en av Red Bulls mest lovande juniorer och har gjort stort intryck på Helmut Marko. I Spanien blev han den yngsta någonsin att ta pole position i ett Formel 2-kval – och näst yngst att vinna ett feature race. Han blev även den yngsta att vinna ett sprintlopp, i Saudiarabien.
Han har dessutom tillbringat flera dagar i Red Bulls F1-simulator och genomfört TPC-tester (Testing of Previous Cars), allt som en förberedelse inför ett framtida F1-inträde.
Läs även: RANKA SEX ROOKIES – en genomgång av nykomlingarna
Dispens klar – Lindblad kan debutera i FP1 redan i sommar

Red Bulls nästa steg i förberedelserna är att ge Lindblad ett FP1-pass. Men eftersom han bara är 17 år krävdes en dispens från FIA för att kunna delta i en officiell F1-session. Det beslutet godkändes vid FIA:s World Motor Sport Council-möte i Macau, efter att Red Bull väntat sedan mars på besked.
Enligt reglementet måste varje ordinarie förare stå över minst två FP1-pass under säsongen för att ge plats åt juniorförare. Det innebär att Red Bull och Racing Bulls tillsammans har åtta FP1-pass att fördela – men hittills har bara ett utnyttjats, när Red Bulls testförare Ayumu Iwasa körde i Bahrain i stället för Max Verstappen. Det ger minst sju tillfällen där Arvid Lindblad skulle kunna få chansen under säsongen.
Eftersom Iwasa tävlar i Super Formula i Japan, vilket krockar med bland annat Las Vegas, kan Lindblad bli förstareserv vid fler tillfällen.
Dessutom är även Iwasa en Honda-backad förare, vilket gör att hans framtid inom Red Bulls program är osäker när teamet byter motorpartner till Ford 2026 – precis som för Yuki Tsunoda.
Hondas stundande skilsmässa från Red Bull lämnar energidrycksjätten med färre förare att naturligt backa upp – och ökar behovet av egna juniorer som Lindblad, redo för Formel 1.
Mycket talar för att FP1-debuten sker på Silverstone, hans ”hemmabana”. Att Red Bull sökt dispens trots att Lindblad fyller 18 den 8 augusti väcker vissa frågor. Han hade kunnat debutera efter sommaruppehållet utan specialtillstånd. Men beslutet tyder på att man vill ha alternativ redan nu.
Nästa svensk i F1?

Just nu finns enligt uppgift inga konkreta kontraktsförhandlingar inför nästa års F1-säsong med Arvid Lindblad. Fokus ligger i stället på att leverera i Formel 2 – en stark säsong där stärker hans aktier rejält. Red Bull uppges planera att han fullföljer F2-säsongen, och det finns inga signaler på att det ska ändras.
Men det är tydligt att Red Bull har en strategi för att ge Lindblad en chans i Formel 1 inom kort. Vi kan alltså få se nästa svensk i F1 – även om han tävlar under brittisk flagg.
Även om Red Bull har en långsiktig plan för Lindblad kan det inte uteslutas att han får debutera redan tidigare – i Racing Bulls. Liam Lawson petades efter bara två lopp i början av säsongen, och Yuki Tsunoda har sedan dess haft svårt att matcha Verstappen.
Även om Tsunoda med största sannolikhet fullföljer säsongen med Red Bull, är det inte omöjligt att teamet gör ytterligare förändringar i Racing Bulls om Hadjar fortsätter dominera över Lawson. Det skulle kunna öppna dörren för att Lindblad får tävlingserfarenhet i Formel 1 redan i slutet av året.
Läs även: Motorprofilerna om F1-VM 2025