Hoppa till innehåll

Aston Martin DB9 lever – Virage är död

Mellanmodellen Virage skulle vara länken mellan DB9 och DBS. Nu läggs den ned, och Aston Martin presenterar en ”helt ny” DB9. Men stämmer det verkligen?

Aston Martin DB9 lever – Virage är död
Adaptiva stötdämpare med tre lägen (Normal, Sport och Track) är standard, liksom keramiska bromsar från Brembo som sparar 12,5 kilo.

Designteamet hos Aston Martin fortsätter på samma linje som förut – och den verkar fungera. När företaget nu presenterar nya DB9 Coupé och cabrioletmodellen Volante hämtas designen nästan rakt av från Virage.

Aston Martin Virage skulle täppa till luckan mellan DB9 och DBS, men när den senare ersattes med Vanquish och den gamla DB9-modellen, med rötter från 2004, behövde en uppfräschning, beslutade Aston Martin att skrota Virage helt.

Designskillnaderna mellan nya DB9 och Virage är små, men de finns. Motorhuven, stötfångarna och luftintagen på sidorna har uppdaterats. Bakluckan har fått en tydligt markerad ”läpp”. Den fungerar som spoiler och förbättrar aerodynamiken.

Interiören ska nu ge ett bättre kvalitetsintryck tack vare nya material. Köparen kan välja till sportstolar som sparar hela 17 kilo jämfört med standardstolarna, liksom backkamera och två kolfiberpaket.

Motormässigt får Aston Martin DB9 samma 5,9-liters V12-motor utan överladdning som Virage. Den får 517 hästar och 620 Nm och har hamnat något längre ned än tidigare, för att sänka tyngdpunkten. 0–100 km/h går på 4,6 sekunder och toppfarten ligger på 295 km/h.

Uppgiften att ansiktslyfta DB9:an är helt ny verkar alltså inte riktigt stämma – men den kanske duger ändå…?

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.