Hoppa till innehåll

Aston Martin Virage – same same but different

Nya Virage är förvillande lik DB9 och DBS – men det är en ny modell från Aston Martin. Dock känner vi igen V12:an på 6,0 liter och nu ger den 497 hk. Keramiska bromsar är standard och vill man kan bilen levereras taklös – som Virage Volante. Lite förvirrande är det allt, men Virage är […]

Nya Virage är förvillande lik DB9 och DBS – men det är en ny modell från Aston Martin. Dock känner vi igen V12:an på 6,0 liter och nu ger den 497 hk. Keramiska bromsar är standard och vill man kan bilen levereras taklös – som Virage Volante.

Aston Martin Virage - same same but different

Lite förvirrande är det allt, men Virage är alltså en ny modell och inte något ”facelift” på DB9 eller DBS. Designen sägs vara mera elegant än aggressiv och därmed bli ett komplement till sportiga DBS. KLICKA FÖR STÖRRE

Aston Martin har numera en modellpalett som inte bara har ett enormt brett spektrum – från Cygnet till One-77 – utan också blir allt tätare. Varje spekulant ska kunna hitta rätt modell och enligt Aston Martin fanns det ett "hål" mellan modellerna DB9 och DBS – vilket man nu täpper till med nya Virage och cabrioletversionen Virage Volante.

Plattformsmässigt delar Aston Martin Virage samma VH-grund i aluminium som DB9 och den sportigare DBS. Men man kan inte säga att det är "samma bil", då Aston Martin har förbättrat flera områden – bortsett från de uppenbara exteriöra skillnaderna (som inte alltid är uppenbara). Förutom nya komponenter och en något softare sättning på hjulupphängningen har Virage fått bättre ljudisolering och Volante har en mera påkostad sufflett.

V12:an på 6,0 liter känner vi igen och hos Aston Martin Virage ger den 497 hk (365 kW) vilket är 20 hk mer än DB9 och Rapide (477 hk) men 20 hk mindre än hos DBS (517 hk). Den sexstegade ZF-automaten – Touchtronic II – verkar också vara snarlik men kallas för "ny". Precis som hos DB9/DBS sitter automatlådan hopbyggd med bakaxeln och förbinds med en kardanaxel i kolfiber fram till V12:an.

Aston Martin Virage - same same but different

Ägarna till DB9 är förmodligen inte helt bortkomna i nya Virage och det är avsikten. Evolution snarare än revolution, enligt Aston Martins chef Ulrich Bez. KLICKA FÖR STÖRRE

Keramiska bromsar är standard på Aston Martin Virage och de ser misstänkt lika ut bromsarna hos DBS. Rejäla bromsar behövs då accelerationssiffran för 0-100 km/h sannolikt hamnar under femsekundersstrecket. Pressreleasen för Aston Martin Virage går att ladda hem som pdf-dokument (klicka på länken).

Svenska återförsäljaren Callisma i Danderyd kan bekräfta att Aston Martin Virage är på väg, modellen går att beställa och de första bilarna väntas till Sverige i juni – om allt går som man hoppas. Några priser på Virage har man dock inte på Callisma, ännu, men bekräftar att det onekligen finns ett "hål" mellan DB9 och DBS. Listpriset för Aston Martin DBS börjar vid 179.800 euro och en DBS får man ge 263.100 euro för. En gissning är väl att Aston Martin Virage hamnar en bit över 200.000 euro och Volante lär kosta ytterligare 15.000-20.000 euro över Coupén.

Aston Martin Virage - same same but different

Aston Martin Virage - same same but different

Aston Martin Virage - same same but different

Aston Martin Virage - same same but different

Aston Martin Virage - same same but different

Aston Martin Virage - same same but different

Aston Martin Virage - same same but different

Aston Martin Virage - same same but different

Aston Martin Virage - same same but different

Aston Martin Virage - same same but different

Aston Martin Virage - same same but different

Aston Martin Virage - same same but different

Aston Martin Virage - same same but different

Aston Martin Virage - same same but different

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.