Visst, det är ingen doft i sig, men flaggskeppsmodellen beskrivs som ”franskt premium”, enligt pressmaterialet. Och vem gillar inte doften av en nybakad baguette?
– I en tid när vår industri går igenom en revolution står DS Automobiles längst fram och accelererar sin elektrifieringsstrategi, proklamerar företagets vd Olivier François, enligt pressreleasen.
– Med DS N°8 är bilmärket en del av energiövergången genom att erbjuda hållbar mobilitet utan kompromisser i en omgivning driven av ”French Art of Travel”. Vi på DS Automobiles har valt material och teknologi som placerar DS N°8 i denna dimension.
Utöver materialet och tekniken – vilket vi snuddar vid strax – menar DS Automobiles att namnet refererar till en diamant genom °-tecknet, medan 8:an hänvisar till bilens ordning i ledet samt det tvetydiga med evighetssymboliken.
För att återgå till tekniken och materialvalen meddelar DS Automobiles att ratten blir X-formad, rutorna lamineras samt att sätena tillverkas i högdensitetsskum.
Mer ”tekniskt” än så blir det dessvärre inte nu. Inte ens en bild på X-ratten har de bjudit på. Då har vi i alla fall något X-tra att se fram emot när fler bilder kommer.
Så blir räckvidden hos DS Automobiles N°8
Räckvidden uppges hamna på 750 WLTP-kilometer, vilket avser 2WD Long Range-versionen. Om inte det är mer intressant än en finurligt formad ratt vet vi inte vad som är det längre.
Denna version utrustas för övrigt med det stora 97,2 kWh-batteriet och får totalt 245 hk.
Ytterligare två versioner av DS Automobiles N°8 erbjuds: 2WD Standard Range med en WLTP-räckvidd på 572 km, ett batteri på 74 kWh samt 230 hk. Den tredje är AWD Long Range – den får 250 hk, det stora batteriet och 686 km i WLTP-räckvidd.
Exakt när vi får njuta av ”franskt premium” kommuniceras inte i detta läge. Lyckligtvis har vi laddat upp med bake off-baguetter för att dämpa abstinensen.
Läs även: