Hoppa till innehåll

Audi A1: Inte mini

Gustaf Sjöholm åkte till Berlin för att provköra Audi A1. En lyxig liten pralin som smakar gott och luktar A4. Audis minsting bjuder på en tuff front och trotsig blick. Det tycker vår testförare i alla fall. Vad tycker du? Klassen är helt ny för Audi – vem ska köpa A1?Gustaf Sjöholm: A1 är en […]

Gustaf Sjöholm åkte till Berlin för att provköra Audi A1. En lyxig liten pralin som smakar gott och luktar A4.

Audi A1: Inte mini

Audis minsting bjuder på en tuff front och trotsig blick. Det tycker vår testförare i alla fall. Vad tycker du?

Klassen är helt ny för Audi – vem ska köpa A1?
Gustaf Sjöholm: A1 är en direkt konkurrent till Mini Cooper, Alfa Mito och Citroën DS3. Det betyder också att Audi siktar på en helt ny målgrupp. Det pratas mycket om 80-talisterma och den unga medvetna generationen. Och precis som det pratas om 80-talisternas individualism är A1 möjlig att individanpassa, bland annat med valfri färg på takbågen, backspeglar och till viss del interiören.

Hur är första intrycket?
GS: Att den har ett väldigt eget utseende, en karaktäristisk front med trotsig blick och ganska bullig akter. Den ser lite ut som en stor bil som har krympt.

Audi A1: Inte mini

Det är mycket A4-gener i interiören, tycker testförare Gustaf Sjöholm.

Något positivt?
GS: Det som överraskar positivt är framför allt interiören, den är väldigt snygg och ser lite ut som ett flygplan med de fyra runda fläktutblåsen som man kan välja färg på. Än så länge är det lite svårt att uttala sig om ljudnivån, men den känns tyst och jag känner mig ganska säker på att den är tystare än exempelvis Mini Cooper. Den känns på många sätt som en stor Audi som har har blivit liten. Dessutom finns det mycket A4-gener, bland annat känns den svindlande nära en A4 när man slår igen dörren.

Något negativt?
GS: Att den i princip är tvåsitsig. Den är ju fyrsitsig, men är man över 175 cm har man väldigt svårt att få plats i baksätet. Coupelinjen stjäl väldigt mycket utrymme för huvudet.

Vad får vi se för motorer?
GS: Tillgängliga motorer är 1,2 TFSI med 86 hästar, som verkligen inte är någon värsting utan en utpräglad stadsbil. Däremot känns 1,4 TFSI med 122 hk överraskande snabb, den väger ju trots allt bara 1.045 kilo. Det kommer även två dieslar på 1,6 liter, 90 respektive 105 hästar, men dessa har jag inte kört än.

Vad kommer den att kosta?
GS: Priset startar på 158.000 kronor och ligger i linje med konkurrenterna typ Alfa Mito och Mini Cooper. Jag tycker att man får ganska mycket bil för det priset, inte utrymmesmässigt, men det där långt ifrån den klassiska småbilsburkigheten. Sen kan man väl säga att Mito och Cooper har mer lite karaktär och appellerar till köparnas känslor, men Audi säger själva att A1 är en allroundbil och då får man inte sticka ut för mycket. Dessutom har A1 högre kvalitetskänsla än klasskompisarna.

• Läs mer om Audi A1 och dess köregenskaper i auto motor & sport nummer 14, i butik den 1 juli.

• För fler bilder och fakta se relaterade länkar nedan.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.