Hoppa till innehåll

Audi A3 1,6 TDI: Glädje vid varje tankning

Audi A3 med nya 1,6-liters snåldieseln förnöjer oss inte bara första dagen – utan vid varje tankstopp. Den officiella förbrukningsiffran är så låg som 3,8 l/100 km. (Observera att denna provkörning publicerades första gången i auto motor & sport nr 23.) Volkswagen-koncernen är djupt engagerad och sysselsatt i en vild jakt på decilitrar och minskade […]

Audi A3 med nya 1,6-liters snåldieseln förnöjer oss inte bara första dagen – utan vid varje tankstopp.

Audi A3 1,6 TDI: Glädje vid varje tankning

Den officiella förbrukningsiffran är så låg som 3,8 l/100 km. (Observera att denna provkörning publicerades första gången i auto motor & sport nr 23.)

Volkswagen-koncernen är djupt engagerad och sysselsatt i en vild jakt på decilitrar och minskade utsläpp.
Efter VW Golf med snålmotor som bara släpper ut 99 gram CO2/km kommer inom kort nästa bränslesnåla småbil från VW-koncernen i form av Audi A3 med helt ny 1,6-liters commonrail-diesel på 105 hästkrafter.
Den officiella fabrikssiffran för förbrukning för A3 1,6 TDI är så låg som 3,8 l/100 km. Eller uttytt på det vis vi normalt brukar använda:
Nya Audi A6 med 105 hästar drar enligt fabriken endast 0,38 liter per mil i blandad körning, vilket betyder att den är klart snålare än A3 med lilla 90-hästaren som noteras för 0,44 l/mil.

Audi A3 1,6 TDI: Glädje vid varje tankning

Kika noga på siffrorna i denna display – det går att köra mycket snålt med nya A3 1,6 TDI. Ny motor samt start/stopp-system hjälper till.

Med lätt gasfot och ekonomisk körstil går det dessutom att nå så lågt som runt 0,35 l/mil i nya 105-hästars snålmaskinen – inte illa i en fullvärdigt utrustad och rymlig kompaktbil.
Men så har denna A3 också utsatts för en lång rad sparåtgärder.
Audis tekniker har jobbat hårt med aerodynamiken. De har bland annat minskat frontarean, sänkt karossen (10 mm fram, 15 mm bak), dessutom ordnat längre utväxling, snåloptimerad motorstyrning samt adderat en slät, aerodynamisk utformad undersida i form av några stora plastsköldar.

Ytterligare en god hjälp att pressa ner förbrukningen i stadskörning ger sedan det nya start/stopp-systemet som nu i tur och ordning införs i de flesta av koncernens alla bilmodeller. Plus att A3 1,6 TDI rullar på en ny typ av lättrullande däck.
Men bortsett från alla sparåtgärder och nya motorn är det en gammal bekant vi provkör.
Den är som tidigare både lättkörd och styrvillig och komforten har tack och lov inte påverkats nämnvärt i negativ riktning av chassiavstämning eller de lättrullande hjulen.
Det enda man möjligen kan sakna är en sjätte växel – som enligt många rykten från Ingolstadt ska komma.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.