Tidigare började en facelift av A3-serien med vanliga Audi A3 och prestandaversionerna Audi S3 och Audi RS3. Nu avslutas arbetet med en uppdatering av laddhybriderna A3 40 TFSI e och A3 45 TFSI e.
Precis som i de mindre kultiverade kusinerna från Wolfsburg, Volkswagen Golf Ehybrid och Golf GTE, har drivlinan moderniserats. Bensinmotorn på 1,4 liter (EA211) har bytts ut mot en modernare version (EA211 evo2) på 1,5 liter. I Audi A3 40 TFSI e ger den 150 hästkrafter och i Audi A3 45 TFSI e är den trimmad till 177 hk.

Även elmotorn har ersatts med en nyare och starkare version på 116 hk i stället för tidigare 109 hk. Systemeffekten är 204 hk för Audi A3 40 TFSI e och 272 hk för Audi A3 45 TFSI e (samma siffror som för Golf Ehybrid och Golf GTE)

Både trefas- och snabbladdning
Batteristorleken har ökat rejält från 13 kWh till 25,7 kWh brutto (19,7 kWh netto). Det ger en ökar räckvidd på el från 67 till 143 km.
Att ladda ett större batteri tar längre tid om man inte ökar laddeffekten. Sagt och gjort så har hammaladdning ändrats från enfas till trefas (11 kW AC). Det går också att få snabbladdning (DC) med 50 kW.

Priserna börjar på 498 000 kronor för Audi A3 40 TFSI e i Proline-utförande och 535 000 kronor för Audi A3 45 TFSI e i S-lineutförande.