Förra Audi A6 tog kassaskåpskänslan till en ny nivå, men köregenskaperna smakade också kassaskåp. Nu är det en betydligt alertare körkamrat. Som synes är det mest nytt under skalet. Vi provkör.
Det som förut var ett pärlband av dioder är nu ett helt nystan av julgransbelysning… Notera att denna provkörning publicerades första gången i auto motor & sport nummer 8-2011.
2004 provkörde vi den då nya A6 (C6), John Argelander vittnade då om en pampig känsla. Den var som en A8 i komforthänseende. Audi hävdade att A6 hade högst körglädje i klassen. Men det tyckte inte riktigt John.
2011 kör vi A6 (C7). Är den körgladast i klassen nu då? Och är komforten fortfarande som i en A8?
Vid en snabb elak blick ser "nya" A6 mest ut som ett facelift. Karossidorna ser i princip oförändrade ut. Det är ingen tvekan om att det är en A6 vi ser.
Den största visuella förändringen står framlamporna för. Vi ser inga pupiller med xenonprojektorlinser, utan nu är det 24 lysdioder som ger varselljus, blinkers, halvljus, helljus och kurvljus. Det som förut var ett pärlband av dioder är nu ett helt nystan av julgransbelysning. Vanligt bixenon är dock fortfarande tillval för 14.400 kronor eller 22.400 beroende på tekniknivå.
Full-LED-strålkastarna som är tillval för 33.400 kronor ger ett riktigt starkt och bra helljus, men finessen är också hur de kan reglera halvljusbilden beroende på trafiksituation.
Dels varierar man räckvidden utifrån hastigheten, dels plockar man information från navigatorn. Närmar man sig en korsning breddas ljusbilden. Genialt. Men vad händer om en korsning tas bort utan att navigatorn uppdaterats? Komiskt, kanske.
Tyvärr kunde inte några ljuskägleförändringar observeras, de enda korsningar som passerades var redan belysta av gatlampor.
Vad som däremot mycket tydligt märktes – och det är allvarligt – är hur mycket LED-halvljusen hos bakomvarande bländade. De stod hela tiden lite för högt. Likadant om man ligger jämsides strax före lyser pärlbandet av halvljuslampor mycket, mycket starkt.
Här måste Audi tänka om.
Och ännu en gång konstateras att helljusautomatiken inte riktigt fungerar, det har den inte gjort på någon bil undertecknad kört de senaste åren sedan tekniken kom. Om inte systemet misstog reflexer för mötande bilar, så gjorde det tvärtom. Omkörande bilar får också finna sig i att oftast bli belysta av helljuset i backspeglarna.
Om vi istället fokuserar på positiva LED-upplevelser i nya A6, noteras att all interiörbelysning är lysdioder. Kartläsarlamporna och allmänbelysningen dimmas snyggt och fotutrymmet samt skuggbelysning av dörrsidor kan ställas i olika nivåer.
Väljer man till MMI navigation plus för 42.500 kronor och Bluetooth online för 10.600 kronor får man tillgång till Google Maps och ett WLAN i bilen för upp till åtta enheter. Du som passagerare kan, som jag gjorde vid provkörningen, koppla upp din bärbara dator som om det vore ett trådlöst nätverk och få internetåtkomst genom bilens 3G-abonnemang, eller genom din Bluetooth-3G-telefon som är kopplad till bilen.
Inredningen är det verkliga lyftet. Panelerna är liksom förr solida, med fina ytor och passformen är superfin. Med ett undantag. MMI-skärmen är numera in- och utfällbar. Och när den är infälld i panelen är glipan mellan skärmgaveln och sargen förvånande stor och dessutom linjerar den inte perfekt. Typiskt en grej som Audi normalt inte skulle förbise, och det stör mitt i all perfektion.
Efter en stund som passagerare i högerstolen kunde följande nyheter i handhavande noteras:
Stolsvärmen justeras nu i tre steg på helt vanligt vis med upprepade knapptryck och tre lysdioder, inte som förr att man tryckte och sedan vred på lilla ratten (utan att sedan kunna se vad som är valt).
Handskfacket öppnas inte längre elektriskt, det är nu av konventionell typ. Med ett mycket gediget handtag.
Temperaturen till fotutrymmet kan nu ställas i fem steg i förhållande till den valda temperaturen från "Cooler" till "Warmer".
En knapp i taket kan tända baksätets läslampor separat.
Vad som verkar mer eller mindre oförändrat är skjutluckan till askkoppen.
Något som förvånade rejält var öppningsknappen till luckan som döljer SD-kortläsaren och SIM-kortshållaren: helt mekanisk. KLICK!
Multitronic-växellådan, en låda vi brukar älska att hata, men nu har man rättat till alla felen.
Gamla A6 var lite motvillig i reaktionerna, den nya är som en A4 – riktigt kvick! Balansen är påfallande neutral med dragning åt lätt understyrning när de regnvåta vägarna inte gav högre friktion.
Den elektromekaniska styrningen tillhör en av de absolut bästa hittills. Lätt, exakt och riktigt mysig på tajtare serpentinvägar. Dock försvinner känslan något allt eftersom farten ökar när servoverkan avtar. Men i riktigt hög fart fungerar det bättre igen, då går den tillräckligt trögt så att man inte vrider för mycket. Stabiliteten är Audi-typiskt bra.
Standard i alla A6 är Audi Drive Select där man kan personifiera bilens beteende men också välja förvalda "Efficiency", "Comfort" "Auto" och "Dynamic". Det handlar om gaspedalsrespons, styrservoverkan, automatlådans temprament, luftfjädringens (23.700 kronor) hårdhet, kurvljuset med mera.
Som vanligt gillas komfortläget i det mesta. Mjukare fjädring ger oftast bäst grepp på vanliga vägar. Styrningen blir okänsligare i Dynamic då servoverkan inte bara är lägre, utan något fördröjd i vissa lägen.
Fjädringskomforten är bra. Det kan vara så att BMW 5-serie bjuder på mer fluff med sina adaptiva stötdämpare. På förhand tippar vi att det kommer att bli jämnare än någonsin i både komfort- och körglädjesronden.
Allt hänger förstås på hur testbilen kommer att utrustas.
Frestas man att utrusta nya A6:an med S Line-paket lär det inte bli bra resultat. En sådan provades på buckliga sicilianska motorvägarna och den var allt annat än bekväm – under 200 km/h. Men lär bli fin på Nürburgring, kanske?
Framstolarna känns igen, det vill säga de är välformade med stabila och ganska hårda dynor. Baksätet är precis som innan i både utrymme och sittställning. Man sitter något lågt, men får i gengäld ett bra huvudutrymme. Jag som är 188 centimeter lång kan luta huvudet mot nackstödet. Men, sittdynan är för tunn och mjuk om man väger närmare 100 än 90 kilo. Efter en kort stund känns soffans knöliga "chassi".
Drivlinemässigt ligger Audi för tillfället före BMW när det kommer till sexcylindriga dieslar. Där den raka BMW-dieseln är rå i gången är Audis V-motor mycket lenare och mer lyxbilsmässig. Om än inte lika sportig i tonen för den som gillar lite rivigare ljud.
Liksom innan finns A6 med den steglösa Multitronic-växellådan. En låda vi brukar älska att hata, men nu har man rättat till alla felen! I startögonblicket har man fått bort rycket. Bra. I det fejkmanuella läget (med sju steg) imiteras de fasta lägena nästan lika distinkt som om det vore just fasta steg. Med sportläget valt är lådan ständigt med på noterna då den håller ett konstant högt varvtal i inbromsningarna, redo att förmedla maximalt med skjuts ut ur böjarna.
Fast det är såklart komforten som är den stora vinnaren. Tack vare att den är just steglös finns inte en tillstymmelse till ryck under färd och varvtalet är aldrig högre än vad som behövs.
Om navigatorn talar om för lådan att det är nedförsbacke, höjs utväxlingen något för att ge mer motorbroms. Det tar ett tag att vänja sig vid att motorvarvet plötsligt höjs med kanske 500 varv i nedförsbacke.
A6 V6 TDI finns i två 3,0-litersutföranden. Gamla 2,7:an är ersatt av 3,0 204 hk. Nu som då med Multitronic som standard. 3,0 TDI lever kvar som just 3,0 TDI med 245 hästar. Den har quattro som standard och då är även dubbelkopplingslådan S tronic med sju växlar med från start. Det finns alltså ingen vanlig automatlåda till nya A6. Vanlig manuell låda, Multitronic eller S tronic är alltså vad som gäller.
3,0 TDI 204 hk med Multitronic konsumerar endast 0,3 l/100 km mer än basdieseln 2,0 TDI med 177 hästar och manuell växellåda, 5,2 mot 4,9 l/100 km. Då är det endast priset som talar till fyrcylindriga dieselns fördel. 80.000 kronor är skillnaden. Mycket pengar för 27 hästkrafter och blott 20 Nm.
Men väl värt dem om man har möjligheten.
Nya Audi A6 är mycket bättre än 2,0 TDI. Hur fin denna fyrcylindriga maskin än har blivit, det slår igenom mycket vibrationer i ratten och växelspaken. Audi är mycket stolt över ljudisoleringen i nya A6, och då blir dieselns nackdelar än tydligare. Knappast värdigt fina A6. Det är förmodligen klassens bästa 2,0 TDI, men A6 är värd just V6 TDI för att komma till sin rätt. Allra helst med Multitronic.
