Nu blir det allvar med laddhybridversionen av Audi A6 Avant. Med en ny elräckvidd på upp till 10 mil, smart energistyrning och fyrhjulsdrift som standard får tjänstebilsfavoriten ett ordentligt tekniklyft och mer körglädje på köpet.
Läs också: Nya Audi A6 Avant officiell – diesel före laddhybrid

Två versioner – båda med fyrhjulsdrift
Under skalet jobbar en 2,0-liters bensinmotor tillsammans med en 105 kW stark elmotor, vilket ger totalt 299 eller 367 hästkrafter beroende på version. Det innebär 0–100 km/h på 6,0 sekunder i grundmodellen eller snabba 5,3 i toppversionen. Allt sker under tystnad och kontroll, tack vare Audi quattro och elektrifierad dubbelkopplingslåda.
Batteriet är nytt och större: 25,9 kWh brutto (20,7 netto), vilket ger upp till 100 km elräckvidd enligt WLTP. Laddar gör du snabbt hemma eller på jobbet via trefasladdning på 11 kW – fullt på cirka 2,5 timmar. Och ja, laddkabeln (typ 2) ingår.

Rattpaddlarna styr inte bara växlar. I nya A6 e-hybrid används de för att justera bromskraftsåtervinningen i tre nivåer. Vill du glida ljudlöst nerför backar eller regenerera aggressivt innan en kurva? Ditt val.
Bilen samlar även in ruttdata från navigationssystemet och väljer själv när det är smartast att rulla eller återvinna – utan att du behöver tänka på det.
Läs också: PROV: Audi A6 e-tron – teknikbegär!
Svenska priser och prylar som ingår

Den svenska prislistan startar på 689 000 kronor för modellen med 299 hk. Då får du bland annat Matrix LED-ljus, 14,5-tums pekskärm, sportstolar, adaptiv farthållare, 360-graderskamera och dragkrok. Väljer du 367-hästarsversionen (från 769 000 kr) får du S line-styling, sportchassi, röda bromsok och 19-tumshjul direkt från fabrik.
Körkänslan ska också ha lyfts flera snäpp. Med aktiv fyrhjulsstyrning blir bilen både smidigare i tät trafik och stabilare i motorvägsfart. Kupén har fått bättre ljudisolering – enligt Audi upp till 30 procent tystare än förut – med hjälp av bland annat nya dörrtätningar, ljuddämpande skum i däcken och optimerad fjädringsdesign. Resultatet: tyst glid, även i 140 km/h på el.
Försäljningen drar igång den 8 maj, med första leveranser till Sverige i augusti. Tills dess får vi nöja oss med att spekulera – laddhybrid eller eldriven e-tron? Nya A6 gör det inte lätt att välja.
Läs också: Audi A5 som laddhybrid och med quattro-teknik – så blir priset