Det här är en prestandamodell smyckad både exteriört och interiört, vilket vi tittar närmare på strax. Men först lite historia. Vi lovar att hålla det intressant.
Det hela bygger på ett lärlingsprojekt från 2020. Under ett halvår jobbade tolv lärlingar inom branschen ihop med Audi Design för att ta fram ett det häftigaste konceptet man kunde tänka sig – RS 6 GTO concept. Ur denna design kläcktes idén till bilen ni ser på bilderna här: Audi RS 6 Avant GT.

Några av de unika designdetaljerna här är grillen och luftintagen som går helt i högblank svart. Sedan har vi huven, tillverkad i kolfiber och specialdesignad av Audi Sport GmbH.
Hjul i storleken 22 tum fyller hjulhusen, som dessutom är utrustade med luftutsläpp. Hjulhusen alltså, och inte hjulen…
Sidotrösklar och backspegelkåpor i högblank kolfiber hör till vanligheterna i sammanhanget, och bakpartiet har en sänkt lastkant som i sin tur mynnar ut i en fungerande diffusor.

Det ska tilläggas att denna Audi RS 6 Avant GT är en ”takreling”-delete. Vilket är första gången för en RS 6 Avant.
På insidan möts lyckliga ägare och eventuella kriminella av färgen svart, med kontrasterande röda sömmar, RS 6 GT-loggor så långt ögat når, samt bilens unika upplaganummer i mittkonsolen – som en av 660 tillverkade.

Effektmässigt levererar denna IMSA-lookalike 630 hästar, 0–100 km/h på 3,3 sekunder och en toppfart på 305 km/h. Keramiska bromsar ger dig stoppkraften du behöver.
Under huven sitter det en TFSI-motor på fyra liter, med en tillhörande blandad förbrukning på 12,2–12,7 l/100 km enligt WLTP. Växellådan är en åttastegad Tiptronic-historia med optimerade växlingar. Med detta, tillsammans med ställbara coilovers för första gången i bilens historia, bör du kunna bli av med körkortet på nolltid.

Men varför endast 660 tillverkade exemplar? Det var ingen ledande fråga. Vi vet faktiskt inte svaret. Pris är heller inte kommunicerat i dagsläget, däremot meddelas att den lanseras under årets andra kvartal.