Nyligen rapporterade vi om att europeiska Ford som har sitt säte i Köln hotas av konkurs. Volkswagen vill stänga ner en av sina tio fabriker i Tyskland och Audi har bestämt att stänga sin fabrik i Bryssel.
Slopad subvention och svag försäljning i Kina
Problemet för den tyska bilindustrin beror främst på två orsaker; dels ökas konkurrens från Kina som bland annat lett till kraftigt minskad försäljning i Kina.
Dels att elbilsförsäljningen inte tagit fart som förväntat. Det beror in sin tur både på att priserna inte sjunkit så snabbt och att den statliga subventionen i Tyskland har tagits bort.
Nu har Audi bestämt sig för att minska sina utgifter genom att minska personalstyrklen med 7 500 anställda fram till 2029, rapporterar Reuters. Inga fabriksarbetare ska drabbas, utan bara tjänstemän.
Denna neddragning ska läggas till de 9 500 jobb som Audi redan kapat sedan 2019.
Satsar 88 miljarder
Totalt räknar Audi med att spara motsvarande 11 miljarder svenska kronor genom neddragningen. Samtidigt satsas 88 miljarder på nya bilmodeller.
– Audi måste bli snabbare, mer flexibelt och effektivare. Det är inte möjligt utan personalanpassningar, säger Audis vd Gernot Döllner.