Audi bekräftar nu enligt tyska Bild att en helt ny eldriven sportbil ska visas på bilsalongen i München senare i år, berättar märkets vd Gernot Döllner.
Konceptbilen har fått arbetsnamnet ”TT Moment 2.0” och markerar starten på märkets nya sportbilsstrategi efter nedläggningen av både TT och R8.
– Vi måste hitta tillbaka till vår roll som sportbilsmärke. Det här är ett viktigt steg för Audi, säger Audis vd Gernot Döllner i samband med beskedet.
Det nya konceptet ska positioneras mellan den lilla TT och den kraftfulla R8, både vad gäller prestanda och storlek.
Plattformen delas med kommande Porsche 718 Electric, som väntas få fyrhjulsdrift via dubbla elmotorer och avancerad batteriteknik.
Rent eldriven
Enligt Audi blir sportbilen uteslutande eldriven, vilket sätter stopp för tidigare spekulationer om en hybrid eller förbränningsmotor.
Det här blir också första gången Audi kombinerar en helt ny sportbilsdesign med Volkswagens PPE-arkitektur i sportformat.
Plattformen, som utvecklas gemensamt med Porsche, har dragits med förseningar kopplade till batteriutvecklingen – något som även påverkar 718 Electric. Men nu verkar tidsplanen klarna.
Lansering 2027
Det finns inget officiellt namn ännu, men bilen ska lanseras under 2027, enligt uppgifter från Audi. Produktionen väntas ske i Tyskland, och modellen lär bli aktuell även på svenska marknaden.
Med tanke på Porsches prissättning lär Audis modell få ett grundpris på över en miljon kronor, vilket gör den till ett premiumalternativ snarare än en direkt ersättare till TT.
Samtidigt har Audi tidigare haft starka försäljningssiffror för TT i Sverige – över 1 200 exemplar såldes under toppåret 2007.
Konceptet visas på Internationella bilsalongen i München (IAA Mobility) i september.