
Turbo har ju blivit ett modeord i branschen, men tillverkarna har valt olika sätt att undvika den ökända turbofördröjningen. Volkswagen kombinerar turbon med en kompressor i Twincharger-motorerna medan bland annat BMW har valt att komplettera den stora turbon, som laddar på höga varv, med en mindre turbo som ger kraft långt ner i varvtalsregistret.
BMW jobbar också på en elektrisk turbo, och det ryktas också om att Subaru gör likadant. Nu hakar dessutom Audi på med ett eget system för ”elektrisk biturbo”, som blir billigare och enklare att tillverka än de nuvarande motorerna med dubbla turbo.
En elektrisk kompressor bidrar till att öka kraften vid låga varvtal. En konventionell turbo tar sedan vid på högre varvtal. Enligt Audi kommer kraften tidigare med elektrisk turbo och energin som krävs för att driva den hämtas med bromskraftåtervinning. Den elektriska turbon tar alltså ingen kraft från motorn. Samtidigt ska katalysatorn komma upp i temperatur snabbare vilket ger lägre utsläpp.
Systemet med elektrisk biturbo befinner sig fortfarande på utvecklingsstadiet, men testerna har påbörjats och det är inte omöjligt att tekniken finns i nästa generation A4, som lanseras 2014.

