Han är 16 år, tävlar för ett brittiskt toppteam, har redan vunnit race och drömmer om Formel 1. Men de flesta svenskar har aldrig hört talas om August Raber.
– Jag tror verkligen på det jag gör. Jag älskar racing, och jag vill ta mig hela vägen, säger han till auto motor & sport.
August Raber har en minst sagt ovanlig bakgrund för en svensk racerförare. Han är född i Sverige och har starka band till Falsterbo i Skåne, men bor i Dubai där han går i skolan. Sommarmånaderna tillbringar han ofta i Sverige men större delen av året reser han mellan olika banor i Europa och Mellanöstern.
– Jag körde min första gokart i Kristianstad när jag var åtta. Det var pappa som tog med mig. Jag kommer fortfarande ihåg känslan i kroppen efter första varven – det var galet. Jag var fast direkt.
Sedan dess har allt kretsat kring racing. Efter ett par säsonger i internationell karting, bland annat i Rotax Max Euro Trophy, tog Raber steget upp till formelbilsracing. Förra året gjorde han några inhopp i brittiska Formula 4, men 2025 är hans första hela säsong.
Läs även: GOKART – banar vägen för framtidens stjärnor
Femma i mästerskapet
Debuten kunde inte ha börjat bättre. Under premiärhelgen på Donington Park slog Raber till med dubbla segrar och en andra plats, och gick upp i ledning i mästerskapet.
– Det var en drömstart. Vi hade bra fart i kvalet, och jag kunde utnyttja det direkt. Det gav mig en stor boost.
Sedan dess har konkurrensen hårdnat. Några svagare kvalresultat och tuffare race har gjort att poängskörden inte varit lika hög i de senaste loppen.
– Vi har kämpat lite med inställningarna vissa helger. Det är små marginaler som avgör. Men vi lär oss, och jag känner att vi är på rätt spår.
Inför helgens race på klassiska Silverstone ligger Raber femma i tabellen med 111 poäng – bara några tiotal poäng från topp tre. Mästerskapsledaren Fionn McLaughlin står på 168,5 poäng.
– Jag vill vara med och slåss i toppen varje helg. Det är målet. Och jag tror på mitt team. Argenti Motorsport har hjälpt mig mycket att växa som förare.

GB3 eller FRECA
Karriärplanen är tydlig. Nästa steg blir sannolikt GB3 (brittiska motsvarigheten till Formel 3) eller det europeiska mästerskapet FRECA (Formula Regional European Championship).
– GB3 vore ett naturligt steg eftersom jag redan är van vid banorna och vädret här i England. Men FRECA kör på banor som Monza, Spa och Zandvoort – så det lockar också.
Båda mästerskapen är etablerade språngbrädor mot FIA F3 som är nästa nivå på den internationella stegen mot Formel 1.
– Målet är att köra F3 så snart som möjligt. Sen får vi se. Jag vet hur tufft det är att nå hela vägen till F1, men jag är beredd att jobba hårt.
Inspireras av Verstappen
En förare som Raber ofta återkommer till är Max Verstappen.
– Jag gillar honom inte för att han är en trevlig person. Det är för att han alltid presterar. Han är snabb i alla förhållanden, och han klagar inte. Han bara kör.
Raber lyfter särskilt fram hur Verstappen presterar även när bilen inte är perfekt, något han själv försöker ta efter.
– Ibland har man inte det bästa paketet. Då gäller det att hitta något extra i sig själv. Det är det jag jobbar med.
Allt i livet kretsar kring racing
Fritiden (om det finns någon) går nästan uteslutande åt till att utvecklas som förare. Raber tränar regelbundet på gym och springer flera gånger i veckan.
– Jag är ganska lång, så jag måste tänka på vikten. Det är en utmaning i formelbilar. Därför springer jag mycket och fokuserar på konditionen.
Utöver det spenderar han timmar framför simulatorn, där han kör banor han ska tävla på och tävlar mot andra unga förare från hela världen.
– Sim är jättebra för att lära sig nya banor, träna racecraft och reaktionsförmåga. Jag försöker ta det på lika stort allvar som verkliga tester.
Framtidspalner
Helgens race på Silverstone blir en viktig milstolpe i säsongen. Raber hoppas på starka resultat och parallellt pågår planeringen för 2026.
– Vi har samtal med olika team i både GB3 och FRECA. Det är många faktorer att väga in. Men målet är att fortsätta klättra. Jag vill ta nästa steg och jag vill göra det i rätt miljö.