
I den något dunkla, men välmatade Hyundaimontern håller högste chefen för Hyundai Motor America, John Krafcik, ett anförande. Han berättar inte bara om Hyundais försäljningsframgångar utan påtalar också att man erbjuder tusentals amerikaner arbete i samband med att det koreanska företaget bygger bilar i USA sedan 2005. Det gäller modellerna Sonata (i40), Santa Fe och Elantra som byggs här lokalt. Hyundai har som märke nu knipit femte plats i USA och andrahandsvärdet har åkt upp rekordfort.
Den mest intressanta Hyundai-lanseringen är nya Azera, en bil som är större än i40 och snarare ska jämföras i storlek med Audi A6 och liknande. Azera erbjuds bara med ett motoralnternativ, nämligen en direktinsprutad 3,3-liters V6:a. Läderklädsel och navigator blir standard (i USA).
Jag kliver in bakom ratten och upplever direkt att Azera känns dyrare än i en i40. Läderarbetet är riktigt fint och det känns inte så lite Lexus över anrättningen. Fast reglaget till den elstyrda förarstolen är kopierat av Mercedes (ministol i dörren). En hel rad knappar i innerbackspegelns nederkant berättar att åtskilliga assistanssystem finns att få.
Baksätet är riktigt rymligt och ger faktiskt stortyskarna (E-klass, 5-serie) en tuff match när det kommer till benutrymme. Gardiner i sidorutan känns lyxigt.
Utseendet skäms inte heller för sig och man undrar så smått om vi européer får åtnjuta denna skapelse? Jag ställer frågan till Mr CEO Krafcik själv efter att ha lyckats med någon typ av stage diving för att nå fram. Men Krafcik ursäktar sig med att han är fel man att svara på den frågan. Rackarns.

Kommunikationschefen Christopher Hosford vet vilka
konkurrenter han ser till Azera. ”Toyota Avalon, Ford Taurus … men vi
har sett i våra undersökningar att det även finns intresse bland ägare
till Lexus IS 300.”
Som toppmodell i Hyundaiprogrammet – finns det någon risk för kannibalism mot någon av Genesismodellerna?
”Här
i USA tillhör för det första Genesis Hyundaimodellerna. Men Azera är
toppversionen av standardmodellerna/högvolymsmodellerna och därmed högst
upp bland de framhjulsdrivna bilarna. Ovanför här finns Genesis sedan
och Equus. Men dessa är båda bakhjulsdrivna och med en sportigare profil, så
där finns en skillnad.”