Vidar Brustad på försäkringsbolaget If slog bakut när han fick priset för ett nytt baksäte: 600 000 norska kronor!
– Det är ett riktigt galet pris, säger Vidar Brustad till motor.no.
Anledningen till att det behövdes ett nytt baksäte var att kunden tagit ur baksätet och förvarat det i ett förråd som började brinna.
Bilen värderades till 150 000 kronor.
Prisexemplet för baksätet må vara extremt, men det visar på en problematisk utveckling för försäkringsbolagen. Priserna på reservdelar har skjutit i höjden.
Vi har tidigare skrivit om hur Kia kräver 70 000 för en ny infotainmentskärm till en Kia Ceed som kostar 180 000 kronor och om hur Volkswagen tar 15 000 kronor för en komponent till ett tillval som kostar 5 400 kronor.
Andra exempel är stötfångare i plast för 105 000 kronor, blinkers för 29 000 kronor, klädsel till förr 65 000 kronor, vindruta 39 000 kronor, baklucka 73 000 kronor, strålkastare 70 000 kronor och så vidare.
– Hur kan en enkel gummilist på en dörr kosta 10 000 kronor? frågar kommunikationschef Bjarne Aani Rysstad på Gjensidige, och tillägger att det tillkommer montering och lackering för att byta gummilisten.
Läs även: Vågar man köpa en bil med extrautrustning?
45 procent högre priser på fyra år
Enligt försäkringsbolaget If har priserna på bildelar ökat med 45 procent på fyra år. Vissa stora märken ligger över 50 procent och ett bilmärke har höjt reservdelspriserna med 62 procent under perioden.
– Vi har flera exempel på att en strålkastare, en vindruta, en bildörr och så vidare har haft prisökningar på över 100 procent på bara ett år, säger Vidar Brustad på If till motor.no.
Men det är inte bara bildelarna som ökat i pris. Antalet skador ökar också.
– Mjukare vindrutor som inte gör lika stor skada för fotgängare och cyklister vid en kollision är den främsta orsaken till att våra kostnader för vagnskadegarantin ökat kraftigt, säger Peter Himmer, vd för Kia Sverige.
De mer avancerade vindrutorna med flera sensorer som måste återkalibreras vid byte drar också upp kostnaderna för försäkringsbolagen.
– Med en liten stenskottsskada, där en liten sten av misstag träffar sensorer, fönster, strålkastare och andra känsliga delar av en bil, kan notan hamna på tiotusentals kronor och uppåt, säger Vidar Brustad.
Läs även: Fler stenskott och mjukare vindrutor ger enorma kostnader
Så gick det med det svindyra baksätet
Hur gick det då med det baksätet som kostade 600 000 kronor?
Vidar Brustad på försäkringsbolaget If vill inte peka ut vilket bilmärke det gäller, men säger att det rör en helt vanlig familjebil.
– Det är stora skillnader från märke till märke för nästan samma delar med liknande teknik, tillverkad i samma land, säger Vidar Brustad på If.
If köpte inte in något nytt baksäte för 600 000 kronor.
– Det slutade med att vi fick en begagnad sits som var ganska bra. Vår försäkringskund var nöjd med det.
Läs även: Värdeminskning på 700 kr/mil för Hongqi – blir fall för ARN