

Seat har länge varit ett märke i kris. Nu börjar det dyka upp tecken på bättring – fabriken i Barcelona har inte tillverkat så här många bilar sedan 2007 och 2013 blev omsättningen den högsta i märkets historia: 6,5 miljarder euro – en ökning med 6,3 procent jämfört med 2012.
Om två år utökas också modellprogrammet med en suv. Det har ryktats om den kommande suv-modellen länge, men nu bekräftar Seat själva att suven är under utveckling.
”Detta är en utmärkt nyhet som tar in Seat på ett nytt område, in i ett av de största och snabbast växande segmenten i världen. Suven är en viktig pelare i företagets framtida strategi och är ett stort steg på vägen mot att nå uthållig lönsamhet”, säger Jürgen Stackmann, vd för Seat.
Suvklassen växer enormt – ökningen har varit över 40 procent de senaste åren – och står för drygt en miljon sålda bilar i Europa varje år.
Exakt hur suven ska se ut, och i vilken storleksklass den hamnar, är inte klart. Men det är ingen vild gissning att Seat använder Volkswagens MQB-plattform. Suven kan alltså dela både bottenplatta och motorer med Volkswagen Golf och Seat Leon. Det skulle innebära att suven dessutom får stöd för gas-, hybrid- och eldrift.
Redan för tre år sedan visade Seat upp konceptbilen IBX, som var några centimeter kortare än Nissan Qashqai. Konceptbilen visade flera designdrag som senare skulle dyka upp på nya Leon, bland annat de numera karaktäristiska ”Seatvecken” på sidorna. Seat IBX hade hybridteknik med 45 kilometers räckvidd på eldrift.