De nya ägarna till problemtyngda fälgtillverkaren BBS har beslutat sig för att lägga ner den gamla fabriken i Schiltach. Huvudkontor, utvecklingsavdelning och produktion flyttar till Herbolzheim. 250 personer berörs av nedläggningen.
Den anrika, tyska fälgtillverkaren BBS hamnade i akut likviditetskris förra året och företaget rekonstruerades. De nya ägarna, belgiska Punch International, sköt till nya pengar och verksamheten såg ut att vara tryggad.
Men nu meddelas att BBS måste fortsätta att minska utgifterna och ska effektivisera genom att koncentrera sin verksamhet till fabriken i Herbolzheim. Den ursprungliga, gamla fabriken som startades 1970 i det lilla samhället Schiltach läggs ner. Nedläggningen sker gradvis men 2011 ska all verksamhet flyttats.
Huvudkontor, utvecklingsavdelning och produktion flyttas till Herbolzheim som ligger på 90 kilometer avstånd från Schiltach. Lokalfacket IG Metall har protesterat mot nedläggningen och anser att man fått löften från Punch att både produktionsenheterna skulle få vara kvar.
Den gamla fabriken i Schiltach ligger i en smal dalgång där det inte är många meter brett då en flod och landsvägen tar det mesta av utrymmet. När verksamheten ökade byggdes fabriken på höjden och produktionen var långt ifrån optimal, något som ledde till investeringen i den nya fabriken i Herbolzheim.
BBS är ett av de starkaste varumärkena på eftermarknaden och har varit engagerade inom motorsporten ända sedan företaget startades 1970 av Heinrich Baumgartner och Klaus Brand. Företagsnamnet kommer från grundarnas efternamn med S som tillägg för Schiltach. 1972 ”uppfann” BBS den tredelade racefälgen med ett smitt aluminiumcentrum och två skruvade, valsade fälgbanor. Den tredelade fälgen var mycket lätt och samtidigt stark, dessutom hade den fördelen att kunna repareras om en fälgbana blev skadad. För några år sedan lanserade BBS en ny teknik med hålrum inuti de gjutna ekrarna, AIT (”Air Inside Technology”).
BBS har, liksom ett flertal av de andra välkända fälgtillverkarna i Europa, haft stora problem med dramatiskt höjda råvarupriser och tuff konkurrens från låglöneländer i Asien. Marknaden har delats upp i en stor andel ”billigfälgar” och en liten andel för ”lyxfälgar” där kunderna är mindre priskänsliga. Det segment som bestod av mellandyra, prisvärda fälgar med bra kvalité har nästan helt försvunnit och det var där som flertalet europeiska fälgtillverkare varit aktiva.
BBS har idag knappt 500 personer anställda i Tyskland, fördelat på de två fabrikerna. När verksamheten var som störst fanns det 1.200 anställda på flera produktionsställen i världen varav nästan hälften arbetade i Schiltach.