Hoppa till innehåll

Berggren: Vem är syndaren – STCC eller TTA?

Sent ska syndaren vakna – om det nu finns någon syndare i schismen mellan STCC och TTA, vill säga. Klart är emellertid att båda parter rent intellektuellt har förstått att Sverige är för litet för två stora mästerskap samt att båda parter är också förstår att alla motsättningar är rent kontraproduktiva för svensk racing.

Berggren: Vem är syndaren - STCC eller TTA?
Thomas Berggren

Men ingen är naturligtvis beredd att ge upp sina respektive territorium, oavsett vad som sagts eller hur de enskilda mästerskapen går rent ekonomiskt. Att båda serierna blöder både publikt och ekonomiskt är glasklart men båda parter har fortfarande tillräckligt med pengar för att fortsätta kriget nästa år.

Därför är det med stor tillfredställelse som vi idag kan konstatera att STCC och TTA äntligen satt sig ner vid ett förhandlingsbord, tillsammans med Svenska Bilsportförbundet – som säger sig vara den som bjudit in parterna (även om den inbjudan hade varit i Picko Trobergs säck innan den kom i SBF:s påse).

Vad resultatet blir av dessa samtal kommer (alltför) många att spekulera i och det känns onödigt att göra det här. Helt klart är att svensk racing behöver reformeras på många sätt, låt oss därför vänta och se om klokhet för en gångs skull kan vinna över maktbegär och girighet.

Idag är racingsverige uppdelat i flera maktcentra och mästerskap. Dels STCC och TTA men också SSK-serien och ytterligare ett par mindre mästerskap. Det finns därmed tokmånga klasser i Sverige vilket betyder att landets motorsportresurser sprids på alltför många ställen och på alltför många gamla bilar. Reglementen skrivs ständigt om och undantag görs ideligen – racingsverige är de facto ett enda stort sammelsurium av gammalt mök.

Det vore bra om svensk motorsport kunde rensa ut allt gammalt och börja om. Det betyder att sporten skulle behöva rationaliseras ganska hårt till förslagsvis bara fyra SM-klasser – vilket skulle betyda fler utövare per klass och hårdare konkurrens på lika villkor.

Framtida SM i racing borde innehålla en standardbilsklass, en juniorklass med mindre standardbilar, en formelbilsklass samt en sportvagnsklass, typ GT3 och GT4. Punkt.

Därefter kan Svenska Bilsportförbundet organisera dessa fyra klasser i divisioner; En elitserie, en division 1-serie, en division 2-serie och så vidare. De två sämsta teamen i Elitserien åker ner till div 1 varje år, de två bästa i div 1 flyttas upp. Det ger dynamik.

Rena märkesserier, exempelvis Porsche Carrera Cup eller Chevrolet Camaro Cup, kan alldeles utmärkt väl vara kvar vid sidan av seriesystemet men bara bjudas in som grädde på moset vid olika SM- eller division 1-tävlingar.

Det talas ofta om att motorsportintresset sjunker vilket egentligen är fel. Det finns ett massivt uppdämt behov av spännande motorsport av internationell kvalité och någon måste se till att svensk racing uppgraderas.

Låt oss därför hoppas att ledningen för STCC och TTA samt SBF lyckas i sina samtal om att samarbeta.

För först när alla krafter riktas mot samma håll kan svensk racing växa igen och gudarna ska veta att det är på tiden.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.