Hoppa till innehåll

Bil med motorstopp varnar andra

Bilar som pratar med varandra för att undvika risker i trafiken är snart verklighet. Volkswagen har tagit fram ett system som varnar för både halka, vägarbeten och bilar med motorstopp. Med Car2Car Communication skickar bilar varningar till varandra – exempelvis när en fått motorstopp i en skymd kurva. Bakomvarande varnas i god tid och tvärbromsning […]

Bilar som pratar med varandra för att undvika risker i trafiken är snart verklighet. Volkswagen har tagit fram ett system som varnar för både halka, vägarbeten och bilar med motorstopp.

Bil med motorstopp varnar andra

Med Car2Car Communication skickar bilar varningar till varandra – exempelvis när en fått motorstopp i en skymd kurva. Bakomvarande varnas i god tid och tvärbromsning och risk på påkörning i kön undviks.

Om alla bilar kunde kommunicera och varna varandra för farliga situationer, skulle många incidenter och olyckor kunna undvikas. Tekniken för detta har funnits några år, men som så ofta har utvecklingen bromsats av brist på en gemensam standard. Det hindret övervinns nu när de ledande europeiska biltillverkarna har börjat testa systemet gemensamt.

Redan 2006 rapporterade vi på denna sajt om hur Opel testkörde sin variant av ett C2C-system (Car-to-Car Communication) som går ut på att bilar via radio ska varna varandra för risker i trafiken innan bilförarna upptäckt faran. Vid den tiden arbetade alla stora biltillverkare var för sig på dellösningar inom systemet. Nu närmar man sig snabbt en gemensam standard, och här om dagen visade Volkswagen hur bilar automatiskt i god tid kan varnas för vägarbeten innan förarna upptäckt dessa. Demonstrationen ägde rum på Opels testbana Dudenhofen i södra Tyskland där liknande system utprovats under många år. Även bilar från övriga tyska märken samt Fiat och Volvo deltog i övningarna.

Bil med motorstopp varnar andra

En viktig applikation för car-to-car-systemet är att utryckningsfordon kan förvarna trafik i närheten innan sirénerna hörs. Och eftersom satellitpositionering ingår i systemet kan varje förare på sin bildskärm se var brandbilen eller ambulansen befinner sig i förhållande till den egna bilen.

Volkswagens informationsspecialister har arbetat länge på ett forskningsprojekt som kallas Pre-Drive C2X, vilket ska tolkas som ett förvarningssystem "car to X", där X står för en infrastrukturell trafikfunktion. Bilen meddelar att den närmar sig och "trafikfunktionen" skickar ett svar, till exempel med en varning om en stoppsignal längre fram, eller ett vägarbete med fartbegränsning och inskränkt framkomlighet.

Med den senaste tekniken har VW-teknikerna skapat ett Car-to-X-system som visat sig fungera mycket väl för att varna både för vägarbeten och bilar som stannat (driftstopp) på skymd plats, exempelvis efter en skarp kurva. Och det fina med systemet är att varje bil som tagit emot en varning, omedelbart sänder den vidare till andra bilar i närheten. Därmed kan alla som är på väg mot en potentiell fara på vägen vara förberedda. Man slipper överraskningar och panikbromsningar.

Bil med motorstopp varnar andra

Car2Car-tekniken innebär att alla sensorer i bilen lämnar information som kan utnyttjas i ”samtalet” med bilar i närheten. Om en bil till exempel sladdar på en isfläck, skickas en radiokod ut som varnar för halka. Räckvidden för kommunikationen är cirka 500 meter runt varje bil. Car2Car talar i detta fall också om var den först rapporterande bilen träffade på isfläcken.

Volkswagens lösningar, som av allt att döma nu ligger till grund för den standard i Car-to-Car-systemet som är på gång, inkluderar både kommunikationen i det lokala nätverket runt om varje bil och tekniken att presentera den mottagna informationen för föraren. Det handlar om det som brukar kallas HMI – Human Machine Interface – alltså gränssnittet mellan människa och maskin.

Volkswagen hävdar att man utvecklat en mjukvara som gör det möjligt att mycket effektivt presentera informationen som når bilen – utan att distrahera föraren. Olika lösningar på presentationstekniken visades av Volkswagen i en Passat Variant och en Golf GTI. Den planerade standarden blir dock öppen, och det är fritt fram för varje biltillverkare att lösa presentationen av den överförda informationen på sitt eget sätt.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.