Operativsystemet Arene OS innebär att många funktioner samlas i en kraftfull centraldator. Det möjliggör att nya funktioner kan adderas i efterhand med uppdateringar över internet (OTA). Toyota har öppnat upp för andra företag att utveckla funktioner.
Sjätte generationen RAV4 är en ny konstruktion med 10 procents högre vridstyvhet än föregångaren. Toyota brukar plocka så många beprövade komponenter som möjligt från lagerhyllan för att slippa obehagliga överraskningar, men med en kraftfull centraldator i stället för en stor mängd komponenter med hårdvaruprogrammerade mikroprocessor behöver fler nya delar.
Det nya operativsystemet bjuder bland annat på fler och förbättrade hjälpsystem. Nytt är också en 360-kamera med tredimensionell visning och navigationshjälp på förarskärmen.


Tre drivlinor
I Sverige kommer RAV4 att säljas med tre olika drivlinor, hybrid (HEV) med fram- eller fyrhjulsdrift samt laddhybrid (PHEV) med fyrhjulsdrift. På andra marknader finns även en framhjulsdriven laddhybrid, men efterfrågan på en sådan i Sverige bedöms som liten.
Hybridversionen bjuder på 183 hästkrafter med framhjulsdrift och 191 hk med fyrhjulsdrift. Laddhybriden ger 304 hk som räcker för att ge en 0–100-tid på 5,8 sekunder. Motsvarande tider för hybridversionerna är 8,1 respektive 7,8 sekunder.


Laddar snabbare hemma och längs vägen
Den nya laddhybriden har fått ett större batteri på 22,7 kWh brutto som ger 100 kilometers räckvidd vid ren eldrift. Batteriet har ett mer avancerat kyl- och värmesystem än tidigare som möjliggör snabbare laddning och uppvärmning av kupén.
Det går att ladda hemma med 11 kW och på snabbladdare med 50 kW. Att ladda från 10 till 80 procent ska gå på 30 minuter under ideala förhållanden. Hemma tar det tre timmar att ladda ett tomt batteri till 100 procent.

Känns modernare
Toyota anger ännu inga innermått för nya RAV4, men de säger att måtten är nästan samma. Bakluckan lutar dock lite mindre vilket ger något större lastutrymme när man lastar ända upp i tak.
Även subjektivt upplevs femte och sjätte generationen liknande i storlek. Däremot skiljer det på andra punkter. Nya RAV4 upplevs tydligt modernare – ett intryck som antagligen kommer att förstärkas under körning då man använder de nya och förbättrade systemen och det nya menysystemet.
Yttermått Toyota RAV4 gen 6
Längd: 4 600 mm
Bredd: 1 855 mm (GR Sport + 25 mm)
Höjd: 1 680 mm (hybrid), 1 685 mm (laddhybrid)
Hjulbas: 2 690 mm
Överhäng, fram: 920 mm
Överhäng, bak: 990 mm

Mer ombonad och högre dragvikt
Nya RAV4 känns också lite mer ombonad och lite mindre plastig i inredning än föregångaren. Men fortfarande känns det tydligt att de praktiska egenskaperna prioriteras.
De som kör husvagn eller hästsläp kan glädjas åt att lde fyrhjulsdrivna versionerna fått höjd dragvikt från 1 500 till 2 000 kg.

Läs även: Ägarna om Toyota RAV4 – när hjärnan får välja

