Hoppa till innehåll

Bildextra: Ny generation Toyota RAV4 officiell – 100 km på el

Vi har kollat in nya Toyota RAV4 som är mer bekväm och modern. Laddhybriden har fått extra räckvidd och snabbladdning. RAV4 är först med Toyotas nya operativsystem Arene.

Operativsystemet Arene OS innebär att många funktioner samlas i en kraftfull centraldator. Det möjliggör att nya funktioner kan adderas i efterhand med uppdateringar över internet (OTA). Toyota har öppnat upp för andra företag att utveckla funktioner.

Sjätte generationen RAV4 är en ny konstruktion med 10 procents högre vridstyvhet än föregångaren. Toyota brukar plocka så många beprövade komponenter som möjligt från lagerhyllan för att slippa obehagliga överraskningar, men med en kraftfull centraldator i stället för en stor mängd komponenter med hårdvaruprogrammerade mikroprocessor behöver fler nya delar.

Det nya operativsystemet bjuder bland annat på fler och förbättrade hjälpsystem. Nytt är också en 360-kamera med tredimensionell visning och navigationshjälp på förarskärmen.

Toyota RAV4 förarmiljö
Nya RAV4 har elektronisk växelväljare i stället för mekanisk och ny head up-display. Ratten uppges vara mer ergonomisk. Det finns plats för laddning av mobiltelefoner. Foto: Toyota
Toyota RAV i rök
Så här dramatiskt gjorde RAV4 entré när Toyota visade upp den för den europeiska motorpressen i belgiska Mechelen, nära Toyota Europas huvudkontor och utvecklingscenter i Bryssel. RAV4 har dock inte utvecklats i Belgien eftersom det är en global modell. Foto: Magnus Fröderberg

Tre drivlinor

I Sverige kommer RAV4 att säljas med tre olika drivlinor, hybrid (HEV) med fram- eller fyrhjulsdrift samt laddhybrid (PHEV) med fyrhjulsdrift. På andra marknader finns även en framhjulsdriven laddhybrid, men efterfrågan på en sådan i Sverige bedöms som liten.

Hybridversionen bjuder på 183 hästkrafter med framhjulsdrift och 191 hk med fyrhjulsdrift. Laddhybriden ger 304 hk som räcker för att ge en 0–100-tid på 5,8 sekunder. Motsvarande tider för hybridversionerna är 8,1 respektive 7,8 sekunder.

Toyota RAV4 snett bakifrån
Fronten har samma typ av bikakemönster som även återfinns hos ansiktslyfta Carolla Cross. Foto Magnus Fröderberg
Toyota RAV4 snett famiifrån

Laddar snabbare hemma och längs vägen

Den nya laddhybriden har fått ett större batteri på 22,7 kWh brutto som ger 100 kilometers räckvidd vid ren eldrift. Batteriet har ett mer avancerat kyl- och värmesystem än tidigare som möjliggör snabbare laddning och uppvärmning av kupén.

Det går att ladda hemma med 11 kW och på snabbladdare med 50 kW. Att ladda från 10 till 80 procent ska gå på 30 minuter under ideala förhållanden. Hemma tar det tre timmar att ladda ett tomt batteri till 100 procent.

En bil med öppen bagageutrymme. (AI text)
Exakt hur mycket RAV4 lastar har inte Toyota inte fastställt än. Det kan komma små förändringar av inredning innan bilen börjar.

Känns modernare

Toyota anger ännu inga innermått för nya RAV4, men de säger att måtten är nästan samma. Bakluckan lutar dock lite mindre vilket ger något större lastutrymme när man lastar ända upp i tak.

Även subjektivt upplevs femte och sjätte generationen liknande i storlek. Däremot skiljer det på andra punkter. Nya RAV4 upplevs tydligt modernare – ett intryck som antagligen kommer att förstärkas under körning då man använder de nya och förbättrade systemen och det nya menysystemet.

Yttermått Toyota RAV4 gen 6

Längd: 4 600 mm
Bredd: 1 855 mm (GR Sport + 25 mm)
Höjd: 1 680 mm (hybrid), 1 685 mm (laddhybrid)
Hjulbas: 2 690 mm
Överhäng, fram: 920 mm
Överhäng, bak: 990 mm

Baksäte Toyota RAV4.
Toyota uppger att nya RAV4 ska vara bekvämare med bättre fjädring och något lägre ljudnivå.

Mer ombonad och högre dragvikt

Nya RAV4 känns också lite mer ombonad och lite mindre plastig i inredning än föregångaren. Men fortfarande känns det tydligt att de praktiska egenskaperna prioriteras.

De som kör husvagn eller hästsläp kan glädjas åt att lde fyrhjulsdrivna versionerna fått höjd dragvikt från 1 500 till 2 000 kg.

Toyota RAV GR Sport förarmiljö.
GR Sport-versionen bjuder på pedaler i metall, sportigare ratt och stolar samt 25 mm större spårvidd.
Toyota RAV GR Sport snett bakifrån
Toyota RAV GR Sport snett framifrån

Journalist, fotograf och redaktör med mångårig erfarenhet inom motor och fotografi. Skriver om bilar, industri och bransch. Tidigare chefredaktör för tidningarna Fotosidan Magasin, Proffsfoto och Kamera & Bild.

Email: magnus@automotorsport.se
Credits
Foto: Magnus Fröderberg

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.