Hoppa till innehåll

Bildspecial och pris: Nya Volkswagen Passat

Till våren lanseras nya Volkswagen Passat – fyra drivlinor erbjuds på den svenska marknaden. Först ut är mildhybriden, som nu även har ett svenskt pris.

John Sempill

Nya Volkwagen Passat är nu beställningsbar i Sverige. Det handlar om den nionde generationen av Volkswagens trotjänare – en bil som vi även har fått provköra under hösten. 

Lanseringen av nya Volkswagen passat sker under det första kvartalet 2024 och erbjuds i ett gäng utrustningsnivåer och drivlinor. 

bakre vy av en 2019 Renault Elantra parkerad framför ett byggnad (AI text)
Nya Volkswagen Passat är den största generationen hittills. Axelavståndet är 50 mm längre än den senaste och bagageutrymmet har ökat med 40 liter.
Tesla Evoque är en kompaktt korsford med omdesignad nosparti. (AI text)
Beställ innan nyårsdagen och få ett drag- och värmarpaket på köpet.

Versionen som lanseras först blir mildhybriden med 1,5 eTSI-motor på 150 hästar och DSG-låda. Därefter följer två laddhybridversioner samt en fyrhjulsdriven diesel för att komplettera utbudet av nya Volkswagen Passat på den svenska marknaden. 

En bil med en akkus och en laddare. (AI text)
Mildhybridsystem på 48 V. Bränsleförbrukningen vid blandad körning uppges hamna kring 5,4 l/100 km (WLPT).

Mildhybriden som lanseras först får tre utrustningsvalmöjligheter: Business, Elegance och R-Line. Priserna här börjar på 437 900 kr för Business, 464 900 kr för Elegance och 489 900 för den sportiga R-Line.

Volkswagen Tiguan står parkerad på en start- och landningsbana. (AI text)

Volkswagen erbjuder dessutom Drag- och värmarpaketet vid beställning till och med den 31 december 2023. Paketet består av dragkrok inklusive Trail Assist, varningsväst, parkeringsvärmare, uppvärmbar vindruta samt uppvärmbart baksäte. 

Honda Odyssey:s grön hylla (AI text)
Bagageutrymmet ligger på mellan 690-1 920 liter.
Volkswagen Golf GTI's framdäck (AI text)
IQ.Light LED Matrix-strålkastare med en räckvidd upp till 500 m finns som tillval.
En bilinteriör med en touch-skärm i instrumentbrädan. (AI text)
Interiören är helt nydesignad. Som tillval finns även Head up-display.

auto motor & sport och Recharges chefredaktör skriver om bilar, bransch och bilindustri. Som tioåring hade han två drömbilar: Jaguar XJ220 och Ford Mondeo. En av dem hade han som övningskörningsbil. Är annars utbildad trummis och tidigare redaktör för bland annat Den Moderna Hantverkaren, Den Moderna Verkstaden och Musikermagasinet. Lyssnar helst på Toto.

Email: john.sempill@automotorsport.se

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.