
I början på hösten så har vi fått uppgifter från Tyskland som hävdar att bilförsäljningen är ”uppblåst”. Bilar registreras in som ”sålda” men står kvar hos handlarna tills de rullar iväg till en ny ägare med kraftig rabatt. Det har också påståtts att ”stendöda” marknader som Spanien och Italien skickat bilar till Tyskland där det trots allt fortfarande funnits en efterfrågan.
Om marknaden i Tyskland varit uppblåst så verkar nu luften ha gått ur ballongen. De första siffrorna för försäljningen under september visar att den sjönk med elva procent, jämfört med samma månad förra året. Tyskland har under hela 2012 varit ett ”lok” i Europa och att eurokrisen nu även nått den största bilmarknaden är ett illavarslande tecken.
Men det finns stora skillnader i bilförsäljningen i Tyskland jämfört med länder som Italien, Spanien och Frankrike där framför allt mindre modeller från Fiat, Peugeot, Citroën, Ford och Renault sjunkit dramatiskt. I Tyskland sjönk visserligen Ford med 22,5 procent under september men med i nedgången finns även Volkswagen (minus 20 procent) och Opel (minus 26 procent). Som kontrast ökade Hyundai med 19 procent och koncernbrodern Kia med nästan 15 procent. Även Skoda framstod som ett bättre val för tyskarna under september och ökade med elva procent.
BMW var den enda av de inhemska premiumtillverkarna som lyckades öka (plus 9,3 procent, tillsammans med Mini). Audi föll med 5,9 procent och Mercedes med 11 procent. Totalt registrerades 250.082 bilar i Tyskland under september månad. Den sammanlagda försäljningen för årets första nio månader visar bättre siffror, minus 1,8 procent jämfört med samma period förra året.
Som väntat föll försäljningen dramatiskt i Spanien under september då nya momsregler infördes (minus 37 procent, från en redan låg nivå). Även Italien sjönk kraftigt med minus 25,7 procent och Frankrike backade med 18 procent.