Försäljningsökningen var ytterst liten, blott 71 extra bilar, men kan tyda på ett trendbrott – att biltillverkarna börjar kunna hantera halvledarbristen.
Jämfört med förra året har försäljningen minskat med 19 procent under januari till april. Skillnaden beror i huvudsak på att bonus/malus-skatten ändrades den 1 april 2021, vilket ”stressade fram” bilköp.
48 procent av alla nyregistrerade bilar i april var laddbara. Elbilarna stod för knappt 25 procent av totalen. Drar vi ut tidslinjen mellan januari och april 2022 blir andelen laddbara bilar 52 procent och kan jämföras med 37 procent under samma period 2021. Ökningen har främst skett bland privatkunder.
Kräver höjt tak för klimatbonus
Den 1 juli införs troligen ett tak för utbetalning av 70 000 kronor i klimatbonus. Endast bilar som kostar under 700 000 kronor får klimatbonus, något som väntas minska försäljningen av elbilar något.
Mobility Sweden (tidigare Bil Sweden) vill se en höjning av bonustaket:
– Höjda komponent- och fraktkostnader samt växelkurseffekter på våra fordon föranleder att regeringen bör justera det planerade bonustaket från 700 000 till 800 000 kronor, menar Sofia Linder, chefekonom på Mobility Sweden.
Nyregistrerade personbilar per drivmedel
| Januari–april | Andel 2022 (%) | Andel 2021 (%) |
| Bensin | 23,9 | 35,1 |
| Diesel | 13,1 | 20,1 |
| El | 27,4 | 8,9 |
| Laddhybrid | 24,9 | 28,2 |
| Elhybrid | 9,4 | 7,1 |
| Etanol | 0,8 | 0,006 |
| Gas | 0,4 | 0,4 |
Nyregistrerade personbilar per månad
| Personbilar totalt |
varav elbilar |
varav laddhybrider | |
| Jan | 19 893 | 5 159 | 5 362 |
| Feb | 21 136 | 5 411 | 5 495 |
| Mars | 28 710 | 9 141 | 6 809 |
| April | 21 942 | 5 421 | 5 146 |