BMW iX1 är en körglad, eldriven suv i det populära C-segmentet (tänk Volvo XC40-storlek). Men grundpriset har startat på 640 500 kronor för den fyrhjulsdrivna iX1 xDrive30 som hittills varit den enda modellen. En prislapp som betyder att vissa större suvar i D-segmentet, som exempelvis Tesla Model Y, funnits inom räckhåll.
Nu i november går nya BMW iX1 eDrive20 i produktion. Som namnet ”eDrive” berättar är bilen tvåhjulsdriven och i detta fall får BMW-kunden köpa att det betyder framhjulsdrift. Den ensamma elmotorn ger 204 hästkrafter att jämföra med 313 (vid tillfällig boost) för storebror. Detta gör att accelerationen 0–100 km/h ökar med exakt tre sekunder till 8,6.

Men om man står ut med sämre prestanda finns det även fördelar att hämta i eDrive20 kontra xDrive30. Förbrukningen sjunker med upp till 1,4 kWh/100 km beroende på utrustning vilket med oförändrad batteristorlek i sin tur ger mellan 13 och 35 km längre räckvidd. Något som säkert många spekulanter kan uppskatta eftersom iX1 hittills inte get särkilt mycket räckvidd för pengarna. Bästa möjliga räckvidd enligt norm för nya iX1 eDrive20 är enligt WLTP-normen 475 km.

Viktigast fördelen är kanske att BMW:s billigaste 100 procent elektriska bil nu har blivit billigare. BMW iX1 eDrive20 har ett grundpris på 599 000 kronor – 41 500 kronor mindre än för iX1 xDrive30.
| BMW | iX1 eDrive20 | iX1 xDrive30 |
| Systemeffekt | 150 kW/204 hk | 230 kW/313 hk |
| Vridmoment | 250 Nm | 494 Nm |
| 0–100 km/h | 8,6 s | 5,6 s |
| Toppfart | 170 km/h | 180 km/h |
| Batteri | 64,78 kWh | 64,7 kWh |
| Laddeffekt | AC 11 (22) /DC 130 | AC 11 (22) /DC 130 |
| Förbrukning | 15,4–17,2 kWh/100 km | 16,8–18,1 kWh/100 km |
| Räckvidd | 430–475 km | 417–440 km |
| Pris | 599 000 kr | 640 500 kr |