Asfalt reflekterar solljus dåligt och blir därför upphettad av energin i solstrålarna. Het asfalt blir mjuk och tunga fordon kan lätt orsaka djupa spår.
Ett annat problem för trafiksäkerheten är att bindemedlet i asfalten frigörs och gör vägbanan hal.
Den varma asfalten leder också till ”Urban Heat Island”-effekten (UHI). Det innebär att luften i städer värms upp av asfalten.
Läs även: Oväntade faran i värmeböljan
En lösning på problemet är att färga asfalten blå, vilket ökar ljusreflektionen och minskar därmed uppvärmningen av asfalten. Skillnaden blir ofta mellan 6 och 10 grader.

Mari V TV
I flera länder i Mellanöstern används redan blå asfalt för att få ned yttemperaturen på vägar och gator. Försök med färgad asfalt pågår runt om i världen, till exempel i Los Angeles, uppger Dagens PS.
I takt med att klimatet på våra breddgrader blir allt värmare kan denna teknik också börja tillämpas i Sverige.
Det finns redan företag i Sverige, till exempel Veidekke, som erbjuder blå asfalt.