Nu går det snabbt med elbilsutvecklingen, redan nästa år ska testpiloter ska kunna leasa en eldriven 1-serie. Konceptbilen ActiveE visar hur bilen ser ut som ska kunna gå minst 16 mil på en laddning och klara 0-100 km/h på under nio sekunder.
Enligt mätcykeln skulle elbilen kunna köras i 24 mil, men BMW tror att det är mera realistiskt att ange en praktisk körsträcka på 16 mil. Mer än tillräckligt i vilket fall för det stora fleratalets dagliga pendling. KLICKA FÖR STÖRRE
Redan i början på 2008 berättade BMW om sin speciella utvecklingsgrupp "Project i". De skulle ta fram flera eldrivna citybilar och förra året kunde vi se hur man först gjorde en eldriven Mini E (läs mer på länken här). En mindre testflotta på 600 bilar har rullat ut till utvalda kunder för att testa eltekniken i verkliga livet, främst i USA.
Men även varumärket BMW ska dra nytta av utvecklingsarbetet och på Detroit-salongen ska vi för första gången – auto motor & sport är givetvis på plats – kunna se "BMW Concept Active E." Med mycket små skillnader är det förlagan till den seriebil som ska byggas i en liten serie och sannolikt börja levereras i slutet på 2010. Även för 1-serien väljer BMW att leasa ut bilarna för en fast månadsavgift.
Varvräknaren är ersatt med en mätare som visar batteriladdning. Även växelspaken till det som ser ut som en automatlåda avslöjar att detta inte är en vanlig 1-serie. KLICKA FÖR STÖRRE
Batteripaketet av litiumjontyp har BMW utvecklat ihop med företaget SB LiMotive (Bosch och Samsung SDI), speciellt avpassat för Concept ActiveE. Ett paket ligger där bränsletanken sitter på en vanlig 1-serie och ett paket har placerats där förbränningsmotorn normalt sitter, därmed får man relativt låg tyngdpunkt och ungefär samma viktbalans som förut. Däremot går det inte att undvika en viss viktökning, i det här fallet till 1.800 kilo. Men fyra personer får plats och det finns fortfarande 200 bagagerumsliter kvar.
Batteriet når sin fulla kapacitet efter tre timmars laddning, men då ska man ha tillgång till ett uttag med 50 ampere. Med mera vanliga 32 ampere behövs 4,5 timmar och några siffror för 10/16 ampere vägguttag med 240 volt anges inte. Men en natts laddning borde räcka även med ett vanligt 240-uttag. BMW är försiktiga i angivelsen av körsträcka och tippar att den i praktiken hamnar på 16 mil, även om man enligt FTP72-körcykeln skulle kunna nå 24 mil.
Plexiglasskivan över ”tanklocket” får vi betrakta som en del av showen på konceptbilen. Men de första seriebilarna ska kunna vara färdiga redan om ett år och på Paris-salongen nästa höst får vi se den färdiga, eldrivna 1-serien. KLICKA FÖR STÖRRE
Elmotorn sitter där bakaxelklumpen normalt är placerad i en 1-serie och den ger 170 hk (125 kW) och som vanligt ett starkt vridmoment genom hela varvregistret: 250 Nm. Det gör 1-serien kvick i stadstrafiken, trots sin högre vikt ska 0 – 60 km gå på under 4,5 sekunder och 100 km/h nås på under 9,0 sekunder. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 145 km/h. I normal stadstrafik regenereras bromskraften av elmotorn, som då "vänds" och istället blir en generator som återladdar batterierna. Enligt BMW används bromsarna inte till mer än cirka 25 procent vid stadskörning, generatorn klarar upp till 75 procent av all inbromsning utan att de mekaniska bromsarna aktiveras.
Alla funktioner på BMW 1-serie Concept ActiveE är elektriskt drivna. Det innebär att till exempel bromsservo, luftkonditionering och värme är eldrivna. Det ger nya möjligheter och en av de system som BMW tänker testa i verkliga livet är en fiffig användning av "ConnectedDrive" via mobiltelefon. Då kan bilföraren på avstånd värma upp bilen (på vintern) eller kyla den (på sommaren) samt även kontrollera laddningsnivån på batterierna. Med hjälp av navigeringshjälpen går det även att hitta närbelägna laddningsstationer och planera sin färd.



