BMW har använt ett stort antal olika plattformar för sina elbilar, men från och med 2025 blir det ordning i ledet. Då får den universella plattformen Neue Klasse premiär i den nya elektriska 3-serien.
Namnet Neue Klasse har tidigare används inom BMW när märket behövt en rejäl uppryckning och signalerar därför stora viktiga förändringar.

Med den nya plattformen kommer den sjätte generationen batterier som ska ge 30 procent längre räckvidd och 30 procent snabbare laddning. De nya batterierna är cylindriska och är 25 procent billigare att tillverka. BMW säger inget om laddeffekt i pressmeddelandet om Neue Klasse, men har tidigare angett 270 kW som möjligt.
Hajnos-front och inga bävertänder

Formgivningen är alltid en stor diskussionfråga kring BMW modeller. Konceptbilen för Neue Klasse uppges vara produktionsnära och har samma formspråk som två tidigare konceptbilar. Bland annat har njurarna krympt på höjden och i stället blivit bredare. Fronten har en antydan av hajnos som var vanligt på 70- och 80-talets modeller.
– Designen på Neue Klasse är typiskt BMW och så progressiv att det ser ut som att vi hoppade över en modellgeneration, berättar Adrian van Hooydonk, chef för BMW Group Design.

Head up-display över hela vindrutans bredd
Förarmiljön är renodlad och bjuder på en head up-display kallad Panoramic Vision som projicerar information på hela vindrutans bredd. Genom en tredimensionell vy får föraren uppfattning om den omgivande trafiken och hjälp med körningen på olika vis.
En ny ratt är utvecklad för att föraren ska kunna styra visningen på vindrutan utan att behöva titta på ratten. Knapparna ger aktiv haptisk feedback, och arbetar i flera skikt.
Den centrala infotainmentskärmen har fått nytt gränssnitt och en ledpanel som ska ge tydlig bild under alla ljusförhållanden.

Ett stort antal modeller ska byggas på den nya plattformen. Först ut är en ny 3-serie 2025. Målet för den är att konkurrera inom premiumsegmentet med attraktivt pris.