Hoppa till innehåll
Recharge

BMW gör fler modeller – Audi satsar på färre

BMW lanserar över 40 nya modeller fram till 2027, medan Audi stramar åt för att bli mer lönsamma i premiumsegmentet.

De tyska premiumjättarna BMW och Audi tar helt olika vägar mot framtiden.

BMW väljer att bredda sitt modellutbud rejält och planerar att lansera över 40 nya eller uppdaterade modeller fram till 2027.

Audi går i motsatt riktning och stramar åt sin portfölj för att återvinna mark i det hårt pressade premiumsegmentet.

BMW satsar på bredd

BMW:s strategi bygger på vad bolaget kallar ”power of choice” – att erbjuda kunderna så många val som möjligt.

Förutom helt nya elbilar på den nya plattformen Neue Klasse fortsätter BMW att utveckla laddhybrider, diesel- och bensinmotorer samt utforska alternativ som vätgas.

För svenska kunder märks det bland annat i nya 5-serien, som går att beställa som bensinbil, diesel, laddhybrid eller helelektrisk i5.

Enligt Automotive News Europe sa BMW:s försäljningschef Jochen Goller vid bilsalongen i München att ”komplexitet kan vara en konkurrensfördel om man lyckas hantera den.”

Audi skär ner

Audi har haft ett tufft år med försenade modellstarter och tappade marknadsandelar. Under vd Gernot Döllner satsar märket nu på en mer avskalad portfölj med färre varianter och ett enklare utbud.

– Mindre komplexitet är en nyckel till högre lönsamhet, säger Audi-vd Gernot Döllner i en intervju med Automotive News Europe.

Som en del av strategin återgår Audi till sitt tidigare namnsystem, oberoende av drivlina, för att göra det lättare för kunderna att förstå modellprogrammet.

Audi Concept C med vd Gernot Döllner på scen i München.
Audi-vd Gernot Döllner presenterar Concept C i München – en del av strategin med färre men mer fokuserade modeller. Foto: Audi

I år lanseras nya generationer av både A3, Q3, A6 och Q5 – men med färre versioner och valmöjligheter än tidigare.

På den europeiska marknaden har BMW stärkt sin ledning framför både Mercedes och Audi.

Enligt siffror från Dataforce sålde BMW 473 963 bilar under januari–juli 2025, en ökning med 2,7 procent. Audi backade 5,6 procent till 383 336 sålda bilar, medan Mercedes stannade på 418 227 utan ökning.

I Sverige har samma trend synts i registreringsstatistiken – BMW växer, Audi tappar. Frågan är vilken strategi som tilltalar de svenska bilköparna mest: bred valfrihet eller en enklare, mer fokuserad portfölj.

Sveriges främsta Formel 1-reporter – på plats i depån varje säsong sedan 2019. Redaktör och F1-expert på auto motor & sport med erfarenhet från bland annat Vasabladet, Hufvudstadsbladet, Svenska YLE, Viaplay, Nyhetsmorgon, Starbay, Official F1 Race Programme, FormelDirekt och Sportime Magazin. Bevakar F1, analyserar bilindustrin och provkör bilar – från elbilar till sportbilar. Hejar på Bajen.

Email: christoffer.linden@automotorsport.se
Credits
Foto: Lennart Preiss / SOPA Images / Getty Images

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.