Långa väntetider på bilar brukar man inom bilindustrin beteckna som ”trevliga bekymmer”. Men det är inget som man ser lättvindigt på, upplevs väntan som allt för lång är risken stor att kunden letar upp en annan bilmodell.
Som de flesta nog hört vid det här laget har BMW blivit överrumplade av det stora intresset för sportbilen i8. Att det skulle bli ett visst tryck i inledningen av lanseringen var väntat men när orderböckerna på vissa marknader sträcker sig till 18 månaders väntan har en gräns passerats.
Det stora intresset har fått en del mindre seriösa BMW-handlare i USA att lägga på en rejäl avgift för ”förtur”. Det här är inget som man flaggar öppet med (då blir man riktigt sura i München) men det finns exempel på kunder som erbjudits snabb leverans för 100.000 dollar – vilket närapå fördubblar priset på BMW i8 i USA.
Harald Krüger, som är produktionschef och tillträdande vd i maj, meddelar att man ska öka produktionstakten för BMW i8 i Leipzig från tio till 20 bilar per dag. Den fördubblade produktionen väntas ge ett snabbt resultat i väntetiden. Enligt Krüger är väntetiden idag fyra månader i snitt för de som beställer en i8 idag men den tiden ska reduceras markant.
Det har ryktats om en tredje i-modell bredvid i3 och i8 (kanske en i5?) men några närmare besked om denna fick vi inte.
Missa inte denna läsning:
Har BMW i8 verkligen sex cylindrar?