Modellen, som internt kallas G74, beskrivs som en direkt utmanare till ikoniska Mercedes G-klass och ska lanseras under andra halvan av 2029. Det rapporterar bland andra Car and Driver.
Med G74 gör BMW en tydlig kursändring, från att göra vägfokuserade prestanda-suvar till en seriös lyxoffroader.
Modellen ska byggas vid BMW:s fabrik i Spartanburg, South Carolina, där även X5, X6 och X7 tillverkas.
Läs också: PROV: BMW XM – en äkta M-bil?
Unibody – BMW väljer Defender-vägen
Till skillnad från Mercedes G-klass med klassisk ramkonstruktion ska G74 byggas på en vidareutveckling av nästa generations X5-plattform.
Enligt flera internationella medier är det ett medvetet val för att ge bättre köregenskaper i svår terräng och samtidigt en mer följsam känsla på väg.
Det gör att G74 hamnar i direkt konkurrens med Land Rover Defender.
Mercedes håller fast vid sin klassiska ramkonstruktion – ett drag som tilltalar traditionella köpare, men som samtidigt ger BMW chansen att vinna en ny publik.
V8-hybrid väntas ersätta ren el
Medan Mercedes haft en trög start med den eldrivna G580 lutar BMW åt en mer traditionell väg.
Enligt uppgifter väntas G74 erbjudas med V8-motor och laddhybridteknik, sannolikt en vidareutveckling av drivlinan i dagens XM.
På så sätt kan BMW behålla den efterfrågade motorkaraktären och samtidigt klara hårdare utsläppsregler.
Så kan G74 locka svenska kunder
För svenska bilköpare, där G-klass länge haft kultstatus och starkt andrahandsvärde, kan G74 bli ett nytt alternativ i lyxsuv-klassen.
Priserna lär hamna på nivåer väl över 1,5 miljoner kronor, om man jämför med G-klass och dagens XM, men BMW har ännu inte bekräftat några prisuppgifter.
Om G74 lyckas kombinera tysk ingenjörskonst med en mer modern terrängidentitet kan den dock bli en seriös konkurrent på den nordiska marknaden, där även Land Rover Defender redan har en stark position.