Många minns kanske BMW i3 som den lilla futuristiska elbilen som såg ut som en postlåda på hjul. Den är numera historia – för nu gör i3 comeback som en helt ny modell i samma stil som märkets kommande Neue Klasse-bilar, enligt Autocar.
Den nya i3 blir den första helt eldrivna versionen av 3-serien och får en räckvidd på upp till 80 mil. BMW lovar dessutom att den ska leverera samma sheer driving pleasure som märkets bensinbilar – men utan utsläpp.
Modellen bygger på Neue Klasse-plattformen, samma teknikbas som används för nästa generation iX3. Plattformen arbetar med 800-volts elsystem och kan ladda upp till 400 kW, vilket innebär att runt 30 mils körning kan fyllas på på cirka tio minuter vid en snabbladdare.

Läs också: KÖRINTRYCK: BMW iX3 – körglädje trots sin vikt
Lanseras som i3 50 xDrive
Lanseringsversionen väntas heta i3 50 xDrive, med cirka 460 hästkrafter, fyrhjulsdrift och ett batteri på 108 kWh. Tack vare den mer aerodynamiska karossen ska räckvidden bli ännu längre än i SUV-syskonet iX3.
Interiören får BMW:s nya Panoramic iDrive, där en bred head-up-display projicerar information över hela vindrutan. Systemet är utvecklat för att ge en renare, mer fokuserad körupplevelse – och placera viktig data närmare förarens blick.
Utvecklingen leds av ingenjörerna i München, med fokus på märkets DNA: körglädje. Ett nytt styrsystem kallat Heart of Joy samlar bilens dynamiska funktioner i en enda styrenhet som koordinerar allt från drivlina till bromsregenerering. BMW uppger att 98 procent av inbromsningen sker med energiåtervinning.
BMW har även bekräftat en Touring-version, och en eldriven M3 är planerad till 2028. Den senare får fyrmotorigt drivsystem och individuell vridmomentsstyrning, vilket kan göra den till den mest kraftfulla M-bilen någonsin.
För svenska bilköpare är nyheten särskilt intressant – 3-serien är en av landets mest populära tjänstebilar. Priserna är inte klara, men modellen väntas landa i nivå med BMW i4, som börjar runt 700 000 kronor.