BMW iX har fått utstå spott och spe för sin vågade design. På nätet kallas den allt från ”framtids-ful” till ”ett designmässigt misstag”. Men trots det – eller kanske just därför? – älskar de som faktiskt äger den varje kantig centimeter.
I den senaste J.D. Power 2025 Electric Vehicle Experience Ownership Study utses BMW iX till den elbil som ger ägarna störst nöjdhet. Med 790 av 1 000 möjliga poäng toppar den hela premiumklassen, före BMW i4 (783) och Rivian R1S (770).
Läs också: Prov: Premiärturen i BMW iX xDrive50!
Lyx och teknik imponerar på ägarna
Undersökningen, som bygger på tio olika faktorer – däribland räckvidd, laddmöjligheter, körglädje och serviceupplevelse – visar att BMW:s elbilar ligger i en egen klass när det gäller kundnöjdhet.
Ägarna lyfter framför allt fram den lyxiga interiören, avancerad teknik såsom trådlös Apple CarPlay och geststyrning, samt bilens höga effektivitet. Dessutom rapporterar många att de inte haft ett enda servicebesök under sitt första år med bilen – något som sticker ut i elbilsbranschen.
BMW:s starka kundsupport, genom initiativ som BMW Genius-programmet, har också spelat en roll i att hjälpa nya elbilskunder att anpassa sig snabbare till eldrift.
Läs också: PROV: BMW iX M60 är så mycket M-era
Ful eller futuristisk? Designen delar publiken
Medan BMW iX hyllas för sin teknik och körkomfort, är designen en av de mest omstridda i bilvärlden. Den massiva njurgrillen, de skarpa linjerna och de sci-fi-vibbarna gör iX till en av bilvärldens mest omstridda modeller.
Men för de som sitter bakom ratten verkar det estetiska vara en bisak – funktion och komfort går före utseendet. J.D. Powers studie visar att ägarnöjdheten har ökat i både premium- och massmarknadssegmentet jämfört med förra året.
Läs också: PROV: BMW iX2 xDrive30 – en ny chans
Kan BMW upprepa succén?
Med två bilar i topp i premiumklassen (iX och i4) visar BMW att de kan leverera elbilar som kunder faktiskt gillar – även om inte alla uppskattar designen.
Frågan är: Om BMW lyckas få fler att gilla utseendet, kan de då locka ännu fler köpare? Eller spelar det egentligen ingen roll – så länge bilen levererar på vägen?
Vad tycker du? Är BMW iX en framtida designikon eller en flopp? Kommentera nedan!