Till skillnad mot BMW iX3 – som är på väg ut på marknaden nu – så är inte BMW iX en elkonvertering utan konstruerad i grunden för att vara helt elektrisk.
BMW iX kan sägas vara en elektrisk motsvarighet till X5. De är ungefär lika långa och breda, men iX är låg som X6.
Lillebror iX3 är bara bakhjulsdriven, men iX ger fyrhjulsdrift, 500 hästar och 0-100 km/h går på mindre än 5 sekunder.

Det är knappt ett år tills BMW iX ska lanseras. Just nu pågår krävande vintertester i de norra delarna av Norge och Finland.

Det utförs uthållighetsprov som fokuserar på kontroll och finjustering av drivlina och fjädring. Bilarnas elmotorer, fyrhjulsdriftsystem, laddningsteknik och värmehantering utsätts för prövning i temperaturer långt under fryspunkten.
Fyrhjulsdriftsystemet xDrive och det adaptiva chassit finjusteras på vägar med låg friktion och ojämn vägbana.
