Hoppa till innehåll
Recharge

BMW iX3 Neue Klasse går med klimatvinst efter ett år

Efter bara ett år har nya BMW iX3 sparat in utsläppen från tillverkningen. Snart lanseras den nya elbilen.

Den 5 september, kort innan motormässan IAA i München en öppnar, lanseras den första bilen i BMW nya elbilsgeneration Neue Klasse: BMW iX3.

Likt många andra biltillverkare kastar BMW ut små nyheter om bilen och plattformen inför lanseringen i syfte att maximera uppmärksamheten.

Nu berättar BMW om det lilla klimatavtryck som BMW iX3 Neue Klasse sätter, och mer bestämt hur snabbt utsläppen från tillverkningen sparas in genom att köra bilen.

Generellt är elbilar mer energikrävande att tillverka än avgasbilar, men eftersom en avgasbil gör av med 17 000 liter bränsle i genomsnitt under sin livstid blir elbilen bättre för miljön i längden.

Hur lång tid det tar att gå med klimatvinst beror dels på utsläppen vid tillverkningen, dels på hur grön elen är som elbilen förbrukar, den så kallade elmixen.

I Sverige kommer nästan all el från kärnkraft, vatten eller vind och orsakar därför lite utsläpp vid produktionen.

Så snabbt går elbilen med klimatvinst

Forskare har tidigare räknat på hur snabbt man gör klimatvinst med en elbil. En tysk studie visar på att en elbil i Golf-klassen går med klimatvinst efter 3 000 mil i Sverige och efter 6 000 mil i Tyskland.

En annan tysk studie visar i stället att brytpunkten är mellan 6 000 och 9 000 mil.

Biltillverkarna strävar efter att göra tillverkningen mer energieffektiv – det spar ju även pengar. BMW menar att nya iX3 Neue Klasse går med klimatvinst efter bara 1 750 mil med svensk elmix. Det vill säga efter ungefär ett års genomsnittlig körning.

I Tyskland där en del av elen kommer från kolkraftverk krävs 2 150 mils körning för att göra klimatvinst.

Maskerad BMW iX3 "Neue Klasse" i fabrik
BMW strävar efter att minska utsläppen av elbilar till samma nivå som avgasbilar. Foto: BMW

Utsläpp vid tillverkningen

Enligt BMW släpps 13,5 ton koldioxid vid tillverkningen av en BMW iX3. Motsvarande avgasbil släpper ut 9,8 ton koldioxid vid tillverkningen.

Efter 20 000 mil har avgasbilen släppt ut 52,8 ton koldioxid, medan elen till BMW iX3 Neue Klasse bara orsakar utsläpp på 14,66 ton koldioxid.

Så minskar BMW utsläppen vid tillverkningen

För att minska utsläppen av koldioxid har BMW börjat tillverka batterier i Europa med grönare el och kortare transportvägar.

BMW har också sett över sina leveranskedjor för att minska mängden transporter. Det spar även pengar.

De har också ökat mängden återbruk. Exempelvis görs aluminiumfälgar och flera andra metalldetaljer, som motorhuven, av återanvänd metall. Mycket av klädseln och annan inredning görs av återvunnen plast.

Metallerna i det stora högvoltsbatteriet är till 50 procent återanvända.

BMW har också installerat solpaneler i sina fabriker.

Målet för BMW tycks vara att kommer ner i samma utsläpps som vid tillverkning av en avgasbil.

Journalist, fotograf och redaktör med mångårig erfarenhet inom motor och fotografi. Skriver om bilar, industri och bransch. Tidigare chefredaktör för tidningarna Fotosidan Magasin, Proffsfoto och Kamera & Bild.

Email: magnus@automotorsport.se
Credits
Foto: BMW

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.