På Frankfurt-salongen ska BMW visa upp ett avancerat miljöbilskoncept som grundar sig på gamla sportmodellen M1. Dessutom har BMW Group beslutat sig för att införliva ett fjärde varumärke: ”i-Setta”. Nu rör det sig dock inte om motorcykelbilar – utan elbilar!
Konceptbilen som ska premiärvisas på Frankfurt-salongen blir ungefär 4,5 meter lång med eldrivning på framhjulen och en liten förbränningsmotor för bakhjulen. Designen blir snarlik ”M1 Homage Concept” som visades våren 2008. Illustration: Schulte Design. KLICKA FÖR STÖRRE
BMW reste sig mödosamt upp ur ruinerna efter II:a världskriget genom att på 50-talet bland annat bygga små fyrhjuliga "motorcykelbilar" med namnet Isetta. De hade utvecklats av italienska ISO och byggdes på licens av flera tillverkare. Tack vare lågt pris blev Isetta snabbt populär och har i efterhand blivit något av en kultbil.
Det positiva skimmer som fortfarande omgärdar varumärket Isetta tänker BMW utnyttja för att snart införliva ett fjärde varumärke i koncernen (vid sidan av BMW, Mini och Rolls Royce). Varumärket ska sortera under BMW, men ändå ha en egen position och vara dedikerat till elbilar och miljöfordon, vilket innebär att man kan ha en tydlig profil och heller inte "vattna ur" de andra varumärkena.
BMW har flera varumärken vilande och ett av dessa är Isetta. Nu pekar allt mot att namnet dammas av och blir BMW Groups fjärde varumärke – för elbilar. KLICKA FÖR STÖRRE
Vi har inget officiellt uttalande från BMW ännu, men enligt flera bloggsajter runt om på nätet har man säkra insideuppgifter som berättar att BMW valt namnet "i-Setta". Någon som ser en viss anknytning till Apples produktnamn iPhone, iMac och iPod? Det är förmodligen ingen tillfällighet, det är känt sen förut att BMW samarbetar med Apple för att modernisera sin ergonomi och grafiska utseende på bland annat instrument och kommunikationsteknik.
Ett lämpligt tillfälle att sjösätta varumärket "BMW i-Setta" vore förstås den förestående bilsalongen i Frankfurt, som öppnar i mitten på september. Några säkra uppgifter om det har vi inte, däremot vet vi att BMW förberett ett mycket radikalt miljöbilskoncept som ska ge en föraning om vad företaget är förmöget till när all avancerad teknik samlas i en bil. Konceptbilen bekräftades under den presskonferens som hölls förra veckan när BMW redogjorde för sin sorti från Formel 1, efter årets säsong.
Mest i förbifarten berättade BMW:s utvecklingschef Klaus Draeger att konceptbilen med allt tydlighet ska visa vilken inriktning som företaget har när det gäller teknikutveckling. Våra tyska kolleger på auto motor und sport har fått reda på att konceptbilen är tvåsitsig, mittmotor och designmässigt snarlik den "M1 Homage Concept" som man visade upp våren 2008 på utställningen "Concorso d'Eleganza Villa d'Este" vid sjön Como i Italien.
Våra illustratörer på Schulte Design har som vanligt god insyn i den tyska bilindustrin och illustrationen upptill på sidan ska vara en god indikering på hur BMW:s konceptbil ser ut. Några detaljerade tekniska uppgifter har inte läckt ut ännu, men våra tyska kolleger hävdar att M1-konceptet har en elmotordrivning fram och en liten förbränningsmotor som driver bakhjulen. Utsläppsnivån ska vara under 100 g/km koldioxid. M1-konceptet lär presenteras strax innan bilsalongen i Frankfurt öppnar.