BMW har fått hård kritik de senaste åren för sina djärva designval – allt från överdimensionerade njurgrillar till delade strålkastare och kantiga linjer.
Men nu är förändring på gång. Polestars tidigare designchef, Maximilian Missoni, tar över som ansvarig för BMW:s större modeller och Alpina-bilar.
I en intervju med Autocar säger Missoni att han inte har för avsikt att bli ”nästa Chris Bangle”:
– Jag hoppas att det kommer att finnas djup och kvalitet i det jag gör. Jag är här för att tillföra värde, inte för att provocera.
Missoni, som tidigare också arbetat för Volkswagen med den aerodynamiska konceptbilen XL1, beskriver sin vision som ”renhet” snarare än ”minimalism”.
Han menar att minimalism ofta uppfattas som avskalad eller billig, medan renhet handlar om proportioner och ytor som känns genomtänkta och lugna.
Läs även: BMW iX hånas för utseendet – men elbilsägare älskar den ändå

Ny era efter Neue Klasse
BMW:s kommande Neue Klasse markerar redan en tydlig kursändring med mjukare former, mer harmoniska proportioner och en mer enhetlig ljusdesign.
Men modeller som iX3 (2027) och nästa i3 har redan ritats av den tidigare designchefen Domagoj Dukec. Missonis första designarbete väntas synas först efter 2029.
Under tiden fortsätter Adrian van Hooydonk som övergripande designchef för hela BMW Group, medan Oliver Heilmer – tidigare Mini-designer – får ansvar för mindre modeller som 1-, 2- och 3-serien samt M-bilarna.
Läs också: KÖRINTRYCK: BMW iX3 – körglädje trots sin vikt
Slutet för flera modeller
Flera modeller närmar sig slutet på sin livscykel. Z4 och 8-serien ska pensioneras 2026 utan direkta efterträdare, medan el-suven iX inte ser ut att få någon andra generation på grund av överlapp med den kommande iX5.
Även den kraftfulla XM kan försvinna ur sortimentet på grund av svag efterfrågan.
Samtidigt överväger BMW att addera något helt nytt – en robust suv med tre sätesrader som ska kombinera lyx med terrängegenskaper. Den väntas lanseras runt 2029 och kommer i både laddhybrid- och elversion.
För svenska kunder innebär förändringen att BMW:s större modeller troligen får ett mer klassiskt och sobert formspråk de kommande åren – något många entusiaster har längtat efter.
Läs även: BMW iX3 Neue Klasse går med klimatvinst efter ett år