Det tekniska utbytet mellan BMW och PSA Peugeot Citroën ska fördjupas. De två företagsgrupperna bildar nu ett gemensamt bolag för att utveckla komponenter till hybrid- och elbilar. De första exemplen på samarbetet ska vi få se redan 2014.
Samarbetet mellan BMW och Peugeot/Citroën blir allt tätare. Kanske dags att hänga upp en ny skylt i München?
Samarbete är ofta fruktbart och inom bilindustrin kan det ibland vara helt avgörande för att nå konkurrenskraftiga produktionskostnader. Vi bilentusiaster tycker ofta att en del av varumärkets identitet blir urvattnat om samarbetet blir allt för uppenbart, men för den stora allmänheten är delad teknik inget som man stöter sig på.
BMW har flera olika samarbetspartners och en av de viktigaste är PSA, det vill säga Peugeot och Citroën. Som ett mått på samarbetet kan vi nämna att den gemensamma produktionen av 1,6-liters motorer som började 2006 nu är uppe i över 1,8 miljoner enheter. Samarbetet med motorutveckling fortsätter och ett pågående projekt är konstruktionen av en ny fyrcylindrig motor som klarar de stränga avgaskraven i EU6.
Mer samarbete blir det i det nybildade bolaget "BMW Peugeot Citroën Electrification". Företaget ägs 50/50 av de två företagsgrupperna och syftet är att ta fram gemensamma komponenter för framtida hybrid- och elbilar. Bland dessa komponenter ingår batterier, elmotorer, generatorer, styrelektronik och laddare. Samarbetet ska börja under andra kvartalet i år och meningen är att vi ska se de första komponenterna användas redan 2014.
Förutom att ta fram gemensamma komponenter ska man även skapa en öppen, teknisk plattform för kommande elbilar och hybridmodeller där man dels kan lägga ut utvecklingsuppdrag till externa företag men även bjuda in andra tillverkare (Saab, till exempel?). "BMW Peugeot Citroën Electrification" ska ledas av Wolfgang Güllich från BMW och Jean Leflour från PSA Peugeot Citroën.