Samarbete minskar kostnader och ökar styrkan när det gäller utveckling av bilar eller bilkomponenter. Det har PSA (Peugeot + Citroën) och BMW insett, och de båda drar nu igång en gemensam produktion av små bensinmotorer.
Varken PSA eller BMW ingår i någon allians med andra biltillverkare, men de inser fördelarna i samarbetsprojekt. I dag presenterade företagen en avancerad plan för produktion av en helt ny familj av små fyrcylindriga bensinmotorer. Dessa ska användas i Peugeot och Citroën och i nästa generation Mini. Huvudkomponenterna i motorerna (som har aluminiumblock med cyinderfoder i gjutjärn) tillverkas i en helt ny PSA-anläggning intill företagets motorfabrik i Douvrin i norra Frankrike. De transporteras sedan till slutmontering dels i Douvrin dels i Hams Hall när Oxford i England, där BMW svarar för den slutliga kvaliteten hos Mini-motorerna.
Investeringen i det 60.000 kvadratmeter stora motorgjuteriet i Douvrin uppgår till cirka 330 miljoner euro. Vid full kapacitet ska här produceras delar till en komplett motor var 26:e sekund. Det blir cirka 2.500 motorer om dagen eller runt en miljon om året. Arbetsstyrkan utgörs av 1.120 man, som jobbar i fyrskift.