Det här är slutet på en era. BMW Z4 har under tre decennier stått för något så ovanligt som en tvåsitsig roadster du faktiskt kunnat köpa i Sverige utan att sälja hela bohaget. Men nu är tiden ute.
BMW bekräftar att Z4 läggs ned i början av 2026 och ersätts inte av någon ny sportbil. Därmed lämnar märket ett helt segment som en gång definierade BMW:s varumärke.
Läs också: Vår provkörning av BMW Z4
Släpps i specialutgåva

Som avslutning får modellen en sista specialversion. Final Edition säljs bara i USA, men visar hur BMW valt att stänga kapitlet: mattsvart lack, röd söm över läder och Alcantara och full utrustning som standard.
Under huven sitter M40i-motorn, en dubbelturbo rak sexa med 382 hk. Köpare kan fortfarande välja manuell växellåda, något som är på väg att försvinna i stora delar av bilvärlden.
Produktionen sker mellan februari och april 2026 i Graz, där även Toyota Supra byggs. Supra läggs ned samtidigt men kommer tillbaka i nästa generation, utvecklad helt utan BMW.
Läs även: PROV: Toyota GR Supra A90 Final Edition

Siffrorna som avgjorde
Att Z4 försvinner beror främst på försäljningen. Modellen sålde 10 482 exemplar globalt 2024 och var BMW:s näst svagaste modell.
Första halvåret 2025 ökade försäljningen marginellt men inte tillräckligt. Tillsammans med X4 och 8-serien stod den för bara tre procent av BMW:s totala försäljning.
Z4 har aldrig varit någon volymmodell här men har fyllt en viktig roll på en marknad där få tvåsitsiga sportbilar finns kvar. När både Z4 och Supra lämnar Europa blir utbudet ännu tunnare. MX5 är i princip ensam kvar i segmentet.
BMW övervägde länge en superexklusiv touringcoupé baserad på Z4, men projektet stoppades. Därmed avslutas en modellserie som började med Z3 på 90-talet och som nu får sitt sista kapitel skrivet.