Hoppa till innehåll
Recharge

BMW testar navmotor – lösning för roliga elektriska M-bilar

BMW:s elbilar måste bli mer underhållande att köra för att säljas som äkta M-bilar. Därför testar BMW nu att sätta en motor i varje hjul.

Elbilar är ofta väldigt effektiva med utmärkt grepp och kraftig linjär motoreffekt. Men de kan också vara lite tråkiga. Hyundai visar med Ioniq 5 N att det är möjligt att konstruera en elbil som får en att le brett bakom ratten.

Även svenska Nevs visar hur underhållande en elbil kan vara. Deras Emily GT har en motor i varje hjulnav, något som gör att bilen kan kontrolleras på ett helt annat sätt än dagens elbilar.

I stället för att använda bromsarna eller annan energireduktion för att kontrollera bilens rörelser kan elmotorerna aktivt kontrollera väghållningen. Det är så effektivt det till och med går att köra slalom genom en konbana utan att vrida på ratten (om man programmerar systemet för det).

BMW har visat stort intresse för navmotorer och inlett ett samarbete med det München-baserade startup-företaget DeepDrive.

Navmotorernafrån DeepDrive, eller hjulmotorerna som de också kallas, består egentligen av två olika elmotorer, en med extern och en med intern stator som driver samtidigt. Genom en kompakt konstruktion hålls den ofjädrade vikten nere.

Förutom möjligheten att kunna styra hjulen snabbt och exakt ger ”in wheel”-motorer också mer plats fram- eller baktill i bilen där motorerna vanligtvis sitter.

Enligt BMW går det också att göra plattformarna mer skalbara med navmotorer. De säger också att de ska spara energi. Detta är alltså inte bara en teknik för de mest effektstinna M-modellerna enligt BMW:s framtidsvision.

– DeepDrives prototypdelar överträffade till stor del våra förväntningar. De har utvecklat en spännande vision för framtidens elektriska drivning. Vi kan också laborera med DeepDrive och räkna ut hur enheterna kan se ut i nästa generation, kommenterar Karol Virsik, chef för fordonskoncept på BMW Group.

M-divisionen inom BMW har redan sagt att de filar på en konstruktion med fyra motorer för kommande eldrivna M-modeller och säger att de ”kommer att slå allt vi någonsin har sett”. BMW:s första eldrivna M-modell förväntas ha premiär under 2026 eller 2027.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.