BMW verkar vara lite avundsjuka på Volkswagens snålbil XL1. Nu är planen att utveckla en helt ny experimentbil där förbrukningen ska hamna på rekordlåga 0,4 l/100 km.
Det motsvarar ett koldioxidutsläpp på tio gram per kilometer – att jämföra med många av dagens effektivaste laddhybrider, som ofta släpper ut mellan 40 och 50 gram per kilometer.
Uppgifterna om den nya snålbilen kommer från tyska medier och är inte bekräftade av BMW. Målet är att bilen ska bli fyrsitsig och väga omkring 1.200 kilo – ingen extrem lättviktsbil, med andra ord. Men karossen ska ändå till stor del bestå av kolfiber.
Istället ska BMW uppnå den extremt låga förbrukningssiffran med hjälp av välutvecklad aerodynamik (med ett luftmotstånd på 0,18, jämfört med exempelvis Toyota Prius som har ett luftmotstånd på 0,25).
Motormässigt får den nya bilen en elmotor som kombineras med en tvåcylindrig bensinmotor. Det här receptet låter misstänkt likt dagens BMW i3, men den nya experimentbilen ska bli större och rymligare. Volkswagen XL1 har exempelvis bara plats för två personer.