BMW placerar sleven mitt i den gryta som står och kokar i bilvärlden. Intresset för små suvar är stort, precis som suget efter laddhybrider. Därför är det inte överraskande att BMW ger sig in i laddbara småsuvskampen med Volvo XC40 T5 Twin Engine.
Just XC40 T5 Twin Engine är enbart framhjulsdriven, men BMW X1 xDrive25e har drivlinemässigt en del gemensamt med Volvos andra laddhybrider. Den har nämligen en förbränningsmotor på framaxeln och elmotor på bakaxeln.
Framtill sitter en trecylindrig bensinknota på 1,5 liter som utvecklar 125 hästar och 220 Nm. Elmotorn på bakaxeln ger 95 hästar och 165 Nm. Systemeffekten blir 220 hästar och 385 Nm.
Batteriet som matar elmotorn med ström är på 9,7 kWh och med en BMW Wallbox installerad hemma laddas det fullt på 3,6 timmar.
Räckvidden på el blir 5,7 mil enligt NEDC-korr, vilket formodligen ger en verklig räckvidd på strax under 5 mil. Enligt samma körcykel blir den blandade förbrukningen 2,0 liter/100 km och CO2-utsläppet ligger på 43 g/km. Elförbrukningen uppges vara 13,5 kWh/100 km.
Jämfört med vanliga X1 tappar X1 xDrive25e 55 liter bagageutrymme. Skuffen sväljer 450 liter och fäller man baksätet växer det till 1.470 liter. Stolsryggarna går att fälla på 40/20/40-sättet som är så tacksamt. Dragkrog X1:an får den också, med en maximal dragvikt på 750 kilo.
Produktionen av BMW X1 xDrive25e drar igång i mars nästa år. Priset väntar vi med spänning på.




