Då var äntligen allt klart när det gäller ”nya” X5, som i BMW:s uppgraderade utförande begåvas med inte mindre än fyra nya motoralternativ. Längst upp i näringskedjan hittar vi nu dubbelturbo-V8:an med 407 hk. Men det finns en annan pärla till motor som ger hela 600 Nm och bara drar 7,5 l/100 km.
Små förändringar på utsidan men standardutrustningen har blivit bättre och fyra nya, eller uppgraderade, motorer erbjuds ihop med den åttastegade automatlådan – även den standard. KLICKA FÖR STÖRRE
För bara ett par dagar sedan kunde vi visa en illustration av ansiktslyfta X5 och då påpekade våra välunderrättade läsare att BMW-handlarna redan hade interninformation om modellerna. Föga anade vi att pressreleasen då redan låg färdig men nu är den här, "nya" X5 med alla bilder och tekniska fakta.
Som vi kan se är det en varsam evolution när det gäller de exteriöra detaljerna. Front och akter har fått ett lite annorlunda utseende med bland annat nya xenonstrålkastare som har tydliga "BMW-ringar". Aktern har fått lite större avgaspipor och LED-ljus.
Istället är det mekaniken och drivlinorna som bjuder på de största förändringarna. Här finns många godbitar att begrunda och sannolikt uppnår BMW precis det man vill, nämligen att nuvarande X5-ägare ska bli sugna på ett byte – och kanske lockar man även till sig en del nya köpare.
Även bakpartiet har modifierats, men det krävs nästan en X5-ägare för att se de små skillnaderna. KLICKA FÖR STÖRRE
Som vi kan vänta oss fortsätter BMW sin strategi att erbjuda kunderna starkare motorer som på något märkligt sätt ändå brukar bli allt snålare för varje generation. För X5 "facelift" gäller dessutom att alla versionerna får den nya, åttastegade automatlådan som både ger smidigare övergång mellan växlarna men dessutom ser till att spara på bränsledropparna.
Gamla "toppmotorn" i xDrive48i faller bort och ersätts av xDrive50i, som vi känner igen från X6. Det innebär att V8:an numera får andningshjälp av två turboaggregat som unikt nog placerats ovanpå motorn. Topplocken är "vända" och avgaspiporna går ovanpå, medan insuget sitter på utsidan av motorn. Märkligt, men utrymmeseffektivt, och vi vet att Audi snart kommer med en ny V8:a som har samma princip. Med nya V8:an kan man knappast kalla X5 för "snål" men med tanke på att den pumpar ur sig 407 hk och 600 Nm är förbrukningen på 12,5 l/100 km och 292 g/km i CO2-utsläpp ganska hyggligt ändå.
Storsäljaren xDrive30d har fintrimmats och med hjälp av den nya åttastegade lådan kommer man nu ner under 200-nivån när det gäller koldioxidutsläpp. 245 hk och 540 Nm lär räcka till mer än väl för de flesta och med en förbrukning på bara 7,4 l/100 km och 195 g/km i CO2-utsläpp hålls driftkostnaderna nere.
Bagagevolymen är generös med 620 liter i uppfällt läge. Ryggstödet kan delas 40 : 60 och med hela baksätet nedfällt får man 1.750 liter. Som tillvall finns en extra soffa bak som gör X5 sjusitsig. Bakluckan fungerar som en plattform och tål en last av 250 kilo. KLICKA FÖR STÖRRE
Obetydligt törstigare är den nya dieselversionen xDrive40d som ger 306 hk och hela 600 Nm mellan 1.500 – 2.500 rpm. Den drar 7,5 l/100 km och även denna starka version har ett CO2-utsläpp under 200-strecket: 198 g/km.
Även "minsta" bensinmotorn xDrive35i tar nu hjälp av turboaggregat, vilket innebär att samtliga fyra motoralternativ numera är turbomatade i X5. Alla de fyra motorerna klarar också EU5-normen för avgasutsläpp.
Standardutrustningen har förbättrats i X5 och samtliga versioner har nu läderklädsel som standard. Även xenonljus och Servotronic-styrningen är standard hos X5. Tillvalslistan har förbättrats med bland annat "vingelvarning", aktiv farthållare med "Stop and Go" funktion, hastighetsvarning som läser av vägskyltarna och "döda-vinkeln-kameror" som håller reda på vad som finns vid sidan av bilen. Som avrundning finns det dessutom några nya kulörer att välja på.











