Hoppa till innehåll

BMW:s knep – kan slippa återkalla brinnande bilar

Kommer undan med ”teknisk kampanj”.

BMW:s dieselbilar fortsätter brinna upp på svenska vägar. Under sommaren har flera drabbade bilägare berättat om den traumatiska upplevelsen i olika medier.

Senaste delen i vår granskning om BMW-bränderna visade att kontrollerna av bilarna som omfattas av brandrisken är igång. Men BMW kunde inte svara på hur många bilar som var åtgärdade.

Det verkar dock stå klart att Sverige knappast har högsta prioritet när det gäller tillgången på reservdelar för att åtgärda felet.

När det handlar om ett så pass allvarligt fel att det finns risk för brand är tanken att biltillverkaren ska göra en återkallelse. Men BMW har istället valt att göra en så kallad ”teknisk kampanj”, något märket använt sig av flera gånger tidigare.

Läs också: BMW har börjat åtgärda brinnande dieselbilar i Sverige

Kommer undan med ”teknisk kampanj”

Vid en återkallelse skickar biltillverkaren ut brev till bilägarna för att informera om felet och tar därefter in bilarna för en extra kontroll på verkstaden. I det här fallet hade BMW kunnat kontakta tyska motsvarigheten till Transportstyrelsen, KBA, som därefter kontaktar liknande myndigheter i andra länder för att informera om felet.

Men vid BMW:s tekniska kampanj åtgärdas istället felet i samband med att bilen ändå ska in till verkstaden av någon annan anledning, till exempel service. Det kan alltså dröja länge innan bilen ska på verkstadsbesök och felet åtgärdas. Vid en teknisk kampanj har de svenska myndigheterna heller ingen koll på ärendet eller hur många bilar som åtgärdats.

BMW har dock valt att kontakta bilägarna med brev trots att det inte handlar om en riktig återkallelse.

Kontrollerna är igång

Motorbränderna har pågått i flera års tid och uppmärksammades av en auto motor & sport-läsare redan i januari 2017. I oktober 2018 gick BMW ut med en ursäkt men ingen officiell återkallelse i Sverige.

Felet beror på att EGR-modulen (Exhaust-Gas Recirculation) som används för avgasregleringen kan orsaka onormal värmeutveckling kring motorn. Enligt BMW är detta sällsynt. Bilarna tas in för kontroll, oftast i samband med service, och EGR-modulen inspekteras.

”Det var tråkigt att se vår bil brinna upp minst sagt, helt i onödan. Vår dotter tog händelsen hårt men mår bättre nu. Men att behöva kliva ur bilen på E4:an när medtrafikanterna blåser förbi i 110 km/h är inte ofarligt”, sa en drabbad ägare till auto motor & sport.

”Brandincidenter med BMW-bilar är extremt sällsynta. Vi tar varje incident på yttersta allvar och har ett team dedikerat till att arbeta med BMW-ägare, försäkringsbolag och myndigheter för att undersöka de fordonsbränder som kommer till vår kännedom”, säger BMW:s svenska informationschef Peter Maier till auto motor & sport.

Läs också: BMW ger inga svar om motorbränderna

Bilarna som omfattas

Enbart modeller med fyr- och sexcylindrig dieselmotor omfattas. Bilarna är tillverkade mellan augusti 2010 och augusti 2017.

BMW 3-serie
BMW 4-serie
BMW 5-serie
BMW 6-serie
BMW 7-serie
BMW X3
BMW X4
BMW X5
BMW X6

Vår granskning av BMW:s motorbränder är ett exempel på granskande journalistik som ingår i Premiummedlemskapet. Det innebär att våra Premiummedlemmar alltid kan läsa den typen av artiklar först. Som Premiummedlem kan du också söka bland alla ägarnas betyg i begagnatdatabasen. Du kan bli Premiummedlem direkt här.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.